Hoito-osastojen yhteistyöhön vaikuttavat tekijät
Katila, Minna; Tammisto, Sanna (2024)
Katila, Minna
Tammisto, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119142
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Satakunnan hyvinvointialueen erityis- ja sairaalapalveluiden Rauman perustason hoito-osastot. Tehtävänä oli selvittää Satakunnan hyvinvointialueen kolmen hoito-osaston yhteistyöhön vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa osastoille yhteistyöhön vaikuttavista tekijöistä ja tuottaa kyselyn pohjalta raportti, jossa on vastauksia henkilökunnan ajatuksista ja kokemuksista. Vastausten perusteella laadimme jatkotutkimus- ja kehittämisideoita.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineiston kysely kohdistettiin Satakunnan hyvinvointialueen Rauman hoito-osastoille (N=81). Tutkimusaineiston keräämistä varten laadittiin sähköinen kyselylomake, joka sisälsi erilaisia kysymyksiä, teoriapohjaan perustuen. Kysymyksissä oli valittavana valmiit vastausvaihtoehdot. Kyselyn mittarin pohjana käytettiin Samkin e-lomaketta. Veimme osastoille saatekirjeen, johon oli liitetty QR-koodi, jonka avulla hoitajat pääsivät kyselylomakkeelle vastaamaan kyselyyn. Aineisto analysoitiin MS Excel taulukkolaskentaohjelman avulla, sekä sanallisesti tutkimustuloksia analysoiden. Vastaajien määrä tutkimuksessa (n =39).
Tutkimuksessa ilmeni, että suurin osa vastaajista uskoi omien vuorovaikutustaitojensa olevan pääosin riittäviä. Kuitenkin vuorovaikutukseen osastojen kesken kaivataan apua ja osastojen yhteisiä kokouksia toivottiin lisättävän. Tutkimuksen mukaan yhteistyötä tulisi kehittää raportoinnin ja vuorovaikutustaitojen osalta. Koettiin, ettei omia mielipiteitä otettu niin hyvin huomioon ja vuorovaikutusta hoito-osastojen kesken ei nähty olevan kuuntelevaa, arvostavaa ja rehellistä. Tutkimuksessa selvisi myös, että suurimmalla osalla työntekijöistä olisi halukkuutta työkiertoon ja se koettiin ammatillista kehittymistä tukevana. Työkierto koettiin edistävän tiimityötä. Jatkotutkimus voisikin liittyä työkierron toteuttamiseen, sekä yhteisten kokousten lisäämiseen. Työkierron on koettu jo aiempien tutkimusten perusteella kehittävän yhteistyötaitoja sekä vuorovaikutustaitoja työyhteisössä ja kehittävän työntekijän ammattiosaamista.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineiston kysely kohdistettiin Satakunnan hyvinvointialueen Rauman hoito-osastoille (N=81). Tutkimusaineiston keräämistä varten laadittiin sähköinen kyselylomake, joka sisälsi erilaisia kysymyksiä, teoriapohjaan perustuen. Kysymyksissä oli valittavana valmiit vastausvaihtoehdot. Kyselyn mittarin pohjana käytettiin Samkin e-lomaketta. Veimme osastoille saatekirjeen, johon oli liitetty QR-koodi, jonka avulla hoitajat pääsivät kyselylomakkeelle vastaamaan kyselyyn. Aineisto analysoitiin MS Excel taulukkolaskentaohjelman avulla, sekä sanallisesti tutkimustuloksia analysoiden. Vastaajien määrä tutkimuksessa (n =39).
Tutkimuksessa ilmeni, että suurin osa vastaajista uskoi omien vuorovaikutustaitojensa olevan pääosin riittäviä. Kuitenkin vuorovaikutukseen osastojen kesken kaivataan apua ja osastojen yhteisiä kokouksia toivottiin lisättävän. Tutkimuksen mukaan yhteistyötä tulisi kehittää raportoinnin ja vuorovaikutustaitojen osalta. Koettiin, ettei omia mielipiteitä otettu niin hyvin huomioon ja vuorovaikutusta hoito-osastojen kesken ei nähty olevan kuuntelevaa, arvostavaa ja rehellistä. Tutkimuksessa selvisi myös, että suurimmalla osalla työntekijöistä olisi halukkuutta työkiertoon ja se koettiin ammatillista kehittymistä tukevana. Työkierto koettiin edistävän tiimityötä. Jatkotutkimus voisikin liittyä työkierron toteuttamiseen, sekä yhteisten kokousten lisäämiseen. Työkierron on koettu jo aiempien tutkimusten perusteella kehittävän yhteistyötaitoja sekä vuorovaikutustaitoja työyhteisössä ja kehittävän työntekijän ammattiosaamista.