Osaamisen kehittämisen yhteys työn hallinnan tunteeseen uusilla asiakasneuvojilla : verohallinto
Petäjävirta, Laura (2024)
Petäjävirta, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119278
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Verohallinnon kanssa ja sen aiheena oli työn hallinnan tunne ja osaamisen kehittämisen merkitys työn hallinnan tunteen syntymisessä ja vahvistumisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen työn hallinnan tunne uusilla päätoimisilla asiakasneuvojilla on ja mistä se koostuu. Tavoitteena oli myös tutkia, millä tavoin osaaminen ja osaamisen kehittäminen vaikuttavat työn hallinnan tunteeseen. Tavoitteena oli kerätä Verohallinnolle tietoa työn hallinnan tunteeseen vaikuttavista tekijöistä, työn hallinnan tunteen tasosta sekä osaamisen kehittämisen vaikutuksista työn hallinnan tunteeseen. Tutkimuksen edetessä päätettiin tutkia myös sitä, millä tavoin asiakasneuvojien osaaminen on kehittynyt ensimmäisten työssäolokuukausien aikana.
Opinnäytetyön tietoperustan keskeisinä elementteinä käsiteltiin työn hallinnan tunnetta, sen syntymistä ja vahvistumista, sitä vaarantavia tekijöitä sekä työn hallinnan tunteen hyötyjä. Lisäksi esitellään työn vaatimusten ja hallinnan malli sekä oman osaamisen nelikenttä -arviointityökalu. Toinen keskeinen elementti tietoperustassa on osaaminen kehittäminen, sen edellytykset, oppiva organisaatio sekä osaamisen kehittämisen menetelmät.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua yksilöhaastattelua. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin organisaatiossa toteutettuja kyselytutkimuksia. Tutkimuksen perusteella työn hallinnan tunne koettiin pääosin hyväksi tai paranemassa olevaksi ja merkityksellisimmiksi asioiksi työn hallinnan tunteen syntymisessä koettiin osaaminen, kokonaiskuvan hallinta sekä sosiaalinen tuki. Isoimmiksi työn hallinnan tunnetta heikentäviksi asioiksi koettiin kiire sekä viestinnän monikanavaisuus ja ajanpuute viestinnän seuraamiseen. Kokeneempien kollegoiden työn seuraaminen, itseopiskelu, pienen porukan käytännön läheiset koulutukset sekä tekemällä oppiminen koettiin parhaimmiksi tavoiksi kehittää omaa osaamista. Osaamisen koettiin vaikuttavan merkittävästi työn hallinnan tunteeseen, joten osaamisen kehittämisellä voidaan parantaa myös työn hallinnan tunnetta. Ensimmäisten työssäolokuukausien aikana asiakasneuvojien osaaminen oli kehittynyt jatkuvasti. Vaikka oppimistarpeita esiintyi koko ajan, niiden sisältö muuttui työsuhteen edetessä.
Opinnäytetyön tietoperustan keskeisinä elementteinä käsiteltiin työn hallinnan tunnetta, sen syntymistä ja vahvistumista, sitä vaarantavia tekijöitä sekä työn hallinnan tunteen hyötyjä. Lisäksi esitellään työn vaatimusten ja hallinnan malli sekä oman osaamisen nelikenttä -arviointityökalu. Toinen keskeinen elementti tietoperustassa on osaaminen kehittäminen, sen edellytykset, oppiva organisaatio sekä osaamisen kehittämisen menetelmät.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua yksilöhaastattelua. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin organisaatiossa toteutettuja kyselytutkimuksia. Tutkimuksen perusteella työn hallinnan tunne koettiin pääosin hyväksi tai paranemassa olevaksi ja merkityksellisimmiksi asioiksi työn hallinnan tunteen syntymisessä koettiin osaaminen, kokonaiskuvan hallinta sekä sosiaalinen tuki. Isoimmiksi työn hallinnan tunnetta heikentäviksi asioiksi koettiin kiire sekä viestinnän monikanavaisuus ja ajanpuute viestinnän seuraamiseen. Kokeneempien kollegoiden työn seuraaminen, itseopiskelu, pienen porukan käytännön läheiset koulutukset sekä tekemällä oppiminen koettiin parhaimmiksi tavoiksi kehittää omaa osaamista. Osaamisen koettiin vaikuttavan merkittävästi työn hallinnan tunteeseen, joten osaamisen kehittämisellä voidaan parantaa myös työn hallinnan tunnetta. Ensimmäisten työssäolokuukausien aikana asiakasneuvojien osaaminen oli kehittynyt jatkuvasti. Vaikka oppimistarpeita esiintyi koko ajan, niiden sisältö muuttui työsuhteen edetessä.