Näkökulmia henkilöasiakkaan ostokäyttäytymisestä vakuutusalalla
Kurjenmaa, Jesse (2024)
Kurjenmaa, Jesse
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018844
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavoilla vakuutusalalla töissä olevan henkilön näkemykset henkilöasiakkaiden ostokäyttäytymisestä eli siitä, miten henkilöasiakkaat valitsevat vakuutuksia ja mitkä syyt vaikuttavat henkilöasiakkaiden vakuutuksien valintaan, mahdollisesti eroavat itse henkilöasiakkaiden näkemyksistä. Tässä opinnäytetyössä pyrittiin myös löytämään näkökulma siihen, millaiset asiat vaikuttavat henkilöasiakkaan ostokäyttäytymiseen vakuuttamisessa tämän opinnäytetyön tapauksen osalta.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin niin primääri- kuin myös sekundääriaineistoa. Primääriaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla kohderyhmän edustajilta ja sekundääriaineistona toimivat Finanssiala Ry:n Vakuutustutkimus 2022 tutkimus sekä Statistan ”Most common insurances by type in Finland in 2023’’ -tutkimus. Näiden sekundääriaineistojen lisäksi tutkimusta täydennettiin muilla yksittäisten vakuutusten tutkimusaineistoilla.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että itse henkilöasiakkaiden ja vakuutusalan työntekijän näkemyksissä henkilöasiakkaiden ostokäyttäytymisestä on joitain eroja, mutta tuloksissa oli myös yllättävän paljon yhteneväisyyksiä. Tuloksista oli myös nähtävissä henkilöasiakkaiden tarpeiden muutoksia muun muassa 2020-luvun pandemian johdosta.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin niin primääri- kuin myös sekundääriaineistoa. Primääriaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla kohderyhmän edustajilta ja sekundääriaineistona toimivat Finanssiala Ry:n Vakuutustutkimus 2022 tutkimus sekä Statistan ”Most common insurances by type in Finland in 2023’’ -tutkimus. Näiden sekundääriaineistojen lisäksi tutkimusta täydennettiin muilla yksittäisten vakuutusten tutkimusaineistoilla.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että itse henkilöasiakkaiden ja vakuutusalan työntekijän näkemyksissä henkilöasiakkaiden ostokäyttäytymisestä on joitain eroja, mutta tuloksissa oli myös yllättävän paljon yhteneväisyyksiä. Tuloksista oli myös nähtävissä henkilöasiakkaiden tarpeiden muutoksia muun muassa 2020-luvun pandemian johdosta.