Ulkomailla sijaitsevien suomalaisten viinintekijöiden viinien valikoimaan ottaminen suomalaisissa ravintoloissa - mitä lisäarvoa suomalaisuus tuo?
Kuosa-Ylinen, Mirella (2024)
Kuosa-Ylinen, Mirella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119399
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin ulkomailla sijaitsevien suomalaisten viinitilojen ja viinintekijöiden viinien vastaanottoa suomalaisissa ravintoloissa. Työn tavoite oli selvittää mitä lisäarvoa tämä suomalaisuus tuo ravintolalle. Työn tavoite oli myös tuoda suomalaisia viinitilallisia ja viinintekijöitä enemmän tunnetuiksi.
Aihetta ei ole aiemmin tutkimuksen muodossa tutkittu. Viinilehti on vuosina 2021 ja 2022 tehnyt haastatteluja koskien joitakin suomalaisia viinintekijöitä maailmalla. Tutkimuksessa on inspiraation lähteenä toiminut myös Heli Lindrothin rakentama Krapin suomalaisten viinintekijöiden viinilista.
Kyseessä on laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmäksi on valittu haastattelu ja sen sisällönanalyysi. Haastattelu oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastateltavat ovat ravintoloiden viinialan ammattilaisia ja heitä on yhteensä kahdeksan. Haastateltavat ravintolat sijaitsevat Helsingissä, Tuusulassa, Porvoossa, Turussa, Kuopiossa ja Tahkolla. Ravintolat ovat tyyliltään bistroja ja à la carte -ravintoloita. Yksi ravintoloista on viinibaari.
Työ lähtee liikkeelle viinin alkuperämaan ja -alueen ja terroirin tarkastelusta sekä vastuullisuudesta viinimaailmassa ja ravintoloissa. Sen jälkeen paneudutaan suomalaisuuden arvoihin ja brändiarvoon sekä Suomessa tapahtuvaan viininviljelyyn. Tämän jälkeen tutkitaan ravintolan viinivalikoimaan vaikuttavia tekijöitä ja asiakasosallisuutta arvojen näkökulmasta. Sitten perehdytään ulkomailla sijaitseviin suomalaisiin viinitiloihin ja viinintekijöihin.
Työn tuloksia tarkasteltiin kolmen pääteeman johdolla: arvot ja mielikuvat, jotka suomalaisen viinintekijän viiniin liittyy, suomalaisen viinintekijän viinin lisäarvo viinilistassa ja maahantuojan tavat markkinoida suomalaisia viinejä ravintolalle.
Suomalaisuus viinissä on jo vahva arvo. Se, että valitsee suomalaisen työn tuotteen kertoo arvoista. Suomalaisen viinintekijän viinin valitseminen on usein luonteva valinta. Suomalaisen viinintekijän viini omaa vahvan immateriaalisen resurssin, suomalaisen imagon. Jotkut suomalaisten viinintekijöiden viineistä ovat jo brändejä. Suomalaisen viinintekijän viini erottuu suomalaisissa ravintoloissa joukosta, siinä on erilainen tarina, ja näistä viineistä voi rakentaa jo kokonaisen viinilistan. Suomalaisen viinintekijän viini on laadukasta ja se tulee hyviltä viinialueilta. Sen sopivuus erilaisiin ravintoloiden liikeideoihin on toteutunut hyvin.
Työstä on rajattu pois suomalaisten maahantuojien haastatteleminen, viinintekijöiden syvällisempi haastatteleminen ja ravintola-asiakkaiden haastatteleminen.
Työ on tehty kevätlukukaudella 2024 ja sen tekemiseen on kulunut yhteensä neljä kuukautta.
Aihetta ei ole aiemmin tutkimuksen muodossa tutkittu. Viinilehti on vuosina 2021 ja 2022 tehnyt haastatteluja koskien joitakin suomalaisia viinintekijöitä maailmalla. Tutkimuksessa on inspiraation lähteenä toiminut myös Heli Lindrothin rakentama Krapin suomalaisten viinintekijöiden viinilista.
Kyseessä on laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmäksi on valittu haastattelu ja sen sisällönanalyysi. Haastattelu oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastateltavat ovat ravintoloiden viinialan ammattilaisia ja heitä on yhteensä kahdeksan. Haastateltavat ravintolat sijaitsevat Helsingissä, Tuusulassa, Porvoossa, Turussa, Kuopiossa ja Tahkolla. Ravintolat ovat tyyliltään bistroja ja à la carte -ravintoloita. Yksi ravintoloista on viinibaari.
Työ lähtee liikkeelle viinin alkuperämaan ja -alueen ja terroirin tarkastelusta sekä vastuullisuudesta viinimaailmassa ja ravintoloissa. Sen jälkeen paneudutaan suomalaisuuden arvoihin ja brändiarvoon sekä Suomessa tapahtuvaan viininviljelyyn. Tämän jälkeen tutkitaan ravintolan viinivalikoimaan vaikuttavia tekijöitä ja asiakasosallisuutta arvojen näkökulmasta. Sitten perehdytään ulkomailla sijaitseviin suomalaisiin viinitiloihin ja viinintekijöihin.
Työn tuloksia tarkasteltiin kolmen pääteeman johdolla: arvot ja mielikuvat, jotka suomalaisen viinintekijän viiniin liittyy, suomalaisen viinintekijän viinin lisäarvo viinilistassa ja maahantuojan tavat markkinoida suomalaisia viinejä ravintolalle.
Suomalaisuus viinissä on jo vahva arvo. Se, että valitsee suomalaisen työn tuotteen kertoo arvoista. Suomalaisen viinintekijän viinin valitseminen on usein luonteva valinta. Suomalaisen viinintekijän viini omaa vahvan immateriaalisen resurssin, suomalaisen imagon. Jotkut suomalaisten viinintekijöiden viineistä ovat jo brändejä. Suomalaisen viinintekijän viini erottuu suomalaisissa ravintoloissa joukosta, siinä on erilainen tarina, ja näistä viineistä voi rakentaa jo kokonaisen viinilistan. Suomalaisen viinintekijän viini on laadukasta ja se tulee hyviltä viinialueilta. Sen sopivuus erilaisiin ravintoloiden liikeideoihin on toteutunut hyvin.
Työstä on rajattu pois suomalaisten maahantuojien haastatteleminen, viinintekijöiden syvällisempi haastatteleminen ja ravintola-asiakkaiden haastatteleminen.
Työ on tehty kevätlukukaudella 2024 ja sen tekemiseen on kulunut yhteensä neljä kuukautta.