Yrityksen perustamisen alkuvaiheet
Väinölä, Juho (2024)
Väinölä, Juho
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119413
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena on selvittää keinoja, joilla uudet yritykset menestyisivät. Pyrkimyksenä on tuoda esiin niitä tapoja, joilla mahdollisuudet menestyvään yritykseen kasvaisi. On halu kasata ja rakentaa tietynlainen opas uusia yrittäjiä varten. Samalla tehdään tutkimusta mahdollisimman kustannustehokkaasta ja kannattavasta markkinointikeinosta ja tämän markkinointitavan hyötyjä sekä ongelmia. Tätä opinnäytetyötä ohjaa ajatus avusta uusia yrittäjiä kohtaan ja näin ollen esiin nostetaan seikkoja ja toimia, jotka voivat olla merkittäviä tekijöitä menestyvän ja kannattamattoman yrityksen välillä.
Tässä työssä keskittyminen on nimenomaan liiketoiminnallisissa asioissa, eli yritysmuodot, lait ja kirjanpidolliset asiat jäävät huomiotta. Tämä rajaus tehdään siksi, että olisi paremmin kykyä huomioida liiketoiminnallisia toimia ja korostaa millaisia asioita siinä olisi syytä ottaa huomioon. Opinnäytetyö paneutuu liikeideaan, kilpailuun, kilpailuetuun, markkinointiin sekä kannattavuuteen. Tätä työtä varten haastatellaan myös yrittäjänä toiminutta henkilöä, jonka avulla saadaan konkreettista kosketuspintaa yllä mainittuihin teemoihin. Samalla halutaan selvittää minkälaisia liiketoiminnallisia suunnitelmia hänellä oli.
Tutkimuskysymyksinä ovat: kuinka markkinoida mahdollisimman kustannustehokkaasti ja hyvin tuloksin, millä keinoilla pystyy kasvattamaan yrityksen todennäköisyyksiä menestyä, mihin asioihin olisi syytä kiinnittää huomiota yritystä perustettaessa sekä pystyykö joitakin asioita tekemään yrityksen hyväksi jo ennen yrityksen perustamista.
Tutkimustyöstä voi tehdä johtopäätöksiä, että yritystä kannattaa suunnitella huolella etukäteen ja pohtia sekä laskea jo ennen yrityksen perustamista. On tärkeää osata tutkia omaa liikeideaa sopivan kriittisesti ja sparrata sitä. Olisi hyvä tietää alan kilpailua ja tutkia kilpailijoita, sekä pyrkiä löytämään kilpailuetu. Samalla esiin nousee markkinoiden asiakaslähtöisyys nykypäivänä ja kuinka kilpailuedun löytäminen helpottuu, kun tuntee asiakaskunnan tarpeet ja potentiaalin. Asiakkaasi tunteminen auttaa myös markkinoinnissa, sillä tavoin siitä on mahdollista tehdä kustannustehokkaampaa. Sekin selviää myös, kuinka nykypäivän markkinointi on enemmänkin kanssakäymistä asiakkaiden kanssa, ja asiakkaat osallistuvat myös parhaassa tapauksessa myös esimerkiksi tuotekehittelyyn. Yhteenvetona voi todeta, että tuotelähtöisyydestä olisi hyvä siirtyä asiakaslähtöisyyteen, sillä tuntemalla asiakkaat pystyt tarjoamaan heille helpommin sen tuotteen tai palvelun, joka tuo heille arvoa ja josta he ovat valmiita maksamaan.
Tässä työssä keskittyminen on nimenomaan liiketoiminnallisissa asioissa, eli yritysmuodot, lait ja kirjanpidolliset asiat jäävät huomiotta. Tämä rajaus tehdään siksi, että olisi paremmin kykyä huomioida liiketoiminnallisia toimia ja korostaa millaisia asioita siinä olisi syytä ottaa huomioon. Opinnäytetyö paneutuu liikeideaan, kilpailuun, kilpailuetuun, markkinointiin sekä kannattavuuteen. Tätä työtä varten haastatellaan myös yrittäjänä toiminutta henkilöä, jonka avulla saadaan konkreettista kosketuspintaa yllä mainittuihin teemoihin. Samalla halutaan selvittää minkälaisia liiketoiminnallisia suunnitelmia hänellä oli.
Tutkimuskysymyksinä ovat: kuinka markkinoida mahdollisimman kustannustehokkaasti ja hyvin tuloksin, millä keinoilla pystyy kasvattamaan yrityksen todennäköisyyksiä menestyä, mihin asioihin olisi syytä kiinnittää huomiota yritystä perustettaessa sekä pystyykö joitakin asioita tekemään yrityksen hyväksi jo ennen yrityksen perustamista.
Tutkimustyöstä voi tehdä johtopäätöksiä, että yritystä kannattaa suunnitella huolella etukäteen ja pohtia sekä laskea jo ennen yrityksen perustamista. On tärkeää osata tutkia omaa liikeideaa sopivan kriittisesti ja sparrata sitä. Olisi hyvä tietää alan kilpailua ja tutkia kilpailijoita, sekä pyrkiä löytämään kilpailuetu. Samalla esiin nousee markkinoiden asiakaslähtöisyys nykypäivänä ja kuinka kilpailuedun löytäminen helpottuu, kun tuntee asiakaskunnan tarpeet ja potentiaalin. Asiakkaasi tunteminen auttaa myös markkinoinnissa, sillä tavoin siitä on mahdollista tehdä kustannustehokkaampaa. Sekin selviää myös, kuinka nykypäivän markkinointi on enemmänkin kanssakäymistä asiakkaiden kanssa, ja asiakkaat osallistuvat myös parhaassa tapauksessa myös esimerkiksi tuotekehittelyyn. Yhteenvetona voi todeta, että tuotelähtöisyydestä olisi hyvä siirtyä asiakaslähtöisyyteen, sillä tuntemalla asiakkaat pystyt tarjoamaan heille helpommin sen tuotteen tai palvelun, joka tuo heille arvoa ja josta he ovat valmiita maksamaan.