Oppilaitosnuorisotyöntekijä tukena koulun arjessa : kirjallisuuskatsaus
Nuorgam, Sunná (2024)
Nuorgam, Sunná
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119415
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata oppilaitosnuorisotyöntekijän työnkuvaa ja roolia moniammatillisessa työyhteisössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen oppilaitosnuorisotyöntekijän työnkuva on alakoulussa, yläkoulussa tai toisella asteella ja löytyykö työnkuvista yhtäläisyyksiä. Tutkimuskysymyksinä olivat: millainen on oppilaitosnuorisotyöntekijän työnkuva ja mitä lisäarvoa oppilaitosnuorisotyöntekijä tuo koulun moniammatilliseen työyhteisöön.
Opinnäytetyön aineistoksi etsittiin toisia opinnäytetöitä valituilla hakusanoilla, ja karsintaprosessin jälkeen analysoitavaksi jäi kuusi aineistoa. Valitut aineistot olivat ammattikorkeakoulujen opinnäytetöitä, joista sai vastauksen tutkimuskysymyksiin. Aineistoista yksi käsitteli pelkästään alakoulua, kaksi käsitteli sekä ala- että yläkoulua, yksi pelkästään yläkoulua, yksi ammatillista oppilaitosta ja yksi lukiota. Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta, joka analysoitiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysillä.
Tuloksina selvisi, että kouluasteella ei ollut merkitystä oppilaitosnuorisotyöntekijän työnkuvaan. Työnkuva ja oppilaitosnuorisotyöntekijän paikka työyhteisössä oli kaikilla asteilla epäselvä. Yhteistä kaikilla asteilla oli se, että oppilaitosnuorisotyöntekijän tarjoama matalan kynnyksen tuki oli tärkeää. Myös se seikka, että oppilaitosnuorisotyöntekijä on turvallinen ja kiireetön aikuinen, nousi esille koko aineistossa. Ammattioppilaitoksessa korostui yhteistyö opettajien kanssa ja alakoulussa perheiden kanssa. Jotta oppilaitosnuorisotyöntekijän työnkuva selkeytyy, tarvitaan työnkuvasta ja vaikuttavuudesta akateemista tutkimusta, sekä virallinen ammattinimike, jolle on selkeät kriteerit.
Opinnäytetyön aineistoksi etsittiin toisia opinnäytetöitä valituilla hakusanoilla, ja karsintaprosessin jälkeen analysoitavaksi jäi kuusi aineistoa. Valitut aineistot olivat ammattikorkeakoulujen opinnäytetöitä, joista sai vastauksen tutkimuskysymyksiin. Aineistoista yksi käsitteli pelkästään alakoulua, kaksi käsitteli sekä ala- että yläkoulua, yksi pelkästään yläkoulua, yksi ammatillista oppilaitosta ja yksi lukiota. Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta, joka analysoitiin aineistolähtöisellä sisältöanalyysillä.
Tuloksina selvisi, että kouluasteella ei ollut merkitystä oppilaitosnuorisotyöntekijän työnkuvaan. Työnkuva ja oppilaitosnuorisotyöntekijän paikka työyhteisössä oli kaikilla asteilla epäselvä. Yhteistä kaikilla asteilla oli se, että oppilaitosnuorisotyöntekijän tarjoama matalan kynnyksen tuki oli tärkeää. Myös se seikka, että oppilaitosnuorisotyöntekijä on turvallinen ja kiireetön aikuinen, nousi esille koko aineistossa. Ammattioppilaitoksessa korostui yhteistyö opettajien kanssa ja alakoulussa perheiden kanssa. Jotta oppilaitosnuorisotyöntekijän työnkuva selkeytyy, tarvitaan työnkuvasta ja vaikuttavuudesta akateemista tutkimusta, sekä virallinen ammattinimike, jolle on selkeät kriteerit.