Päiväkirjaopinnäytetyö valmentajan palautteen merkityksestä pelaajan sisäiseen motivaatioon
Laitinen, Samu (2024)
Laitinen, Samu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119458
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin päätoimisen työn tehtävissä Leppävaaran Pallossa seuravalmentajana. Opinnäytetyö on päiväkirjamuotoinen ja seurantajakso tapahtui aikavälillä 18.3-9.5.2024. Ammatillisen kehittymisen teemat olivat palautteenanto ja itsemääräämisteorian tunnistaminen käytännössä. Työn tarkoituksena oli tarkastella ja kehittää palautteenantotaitoja sekä pyrkiä tunnistamaan itsemääräämisteorian osa-alueita kuten autonomia, koettu pätevyys ja yhteenkuuluvuus toiminnassa. Pelaajien motivaation laadun ja määrän tunnistaminen oli myös olennaisena asiana työssä. Pelaajat ovat 9–10-vuotiaita haastetason jalkapalloilijoita.
Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä kirjattiin kahdeksan viikkoa havaintoja päivittäin, useimmiten joukkueiden harjoituspäiviltä ja viikkoanalyyseissä tehty havaintoja peilaten niitä tietoperustaan. Työssä toteutettiin kaksi kyselyä, jotka kohdistuivat suuremmassa tarkastelussa oleville pelaajille ja heidän huoltajilleen. Ensimmäisen kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa heidän motivaationsa laatua ja määrää. Toisen kyselyn tarkoituksena oli selvittää, miten tekijä ilmenee palautteenantajana sekä valmentajana heille.
Opinnäytetyö toi tekijälle paljon lisäymmärrystä palautteenannosta ja kehittymistä tapahtui paljon valmentajana. Työn avulla pystyi oppimaan, kuinka paljon toiminta tukee pelaajien autonomiaa, koettua pätevyyttä ja yhteenkuuluvuutta.
Ennen opinnäytetyön aloittamista, keskittyminen osui vahvasti valmentajana siihen, miten pelaajat kehittyvät teknisesti ja taktisesti. Työ on antanut kuitenkin ymmärtää, että pelaajien terveys ja hyvinvointi sekä kasvu ovat kuitenkin vielä tärkeämpiä asioita kehityksen kannalta. Jos pelaaja ei tunne koettua pätevyyttä, yhteisöllisyyttä tai autonomiaa, niin terveys ja hyvinvointi kärsii.
Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä kirjattiin kahdeksan viikkoa havaintoja päivittäin, useimmiten joukkueiden harjoituspäiviltä ja viikkoanalyyseissä tehty havaintoja peilaten niitä tietoperustaan. Työssä toteutettiin kaksi kyselyä, jotka kohdistuivat suuremmassa tarkastelussa oleville pelaajille ja heidän huoltajilleen. Ensimmäisen kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa heidän motivaationsa laatua ja määrää. Toisen kyselyn tarkoituksena oli selvittää, miten tekijä ilmenee palautteenantajana sekä valmentajana heille.
Opinnäytetyö toi tekijälle paljon lisäymmärrystä palautteenannosta ja kehittymistä tapahtui paljon valmentajana. Työn avulla pystyi oppimaan, kuinka paljon toiminta tukee pelaajien autonomiaa, koettua pätevyyttä ja yhteenkuuluvuutta.
Ennen opinnäytetyön aloittamista, keskittyminen osui vahvasti valmentajana siihen, miten pelaajat kehittyvät teknisesti ja taktisesti. Työ on antanut kuitenkin ymmärtää, että pelaajien terveys ja hyvinvointi sekä kasvu ovat kuitenkin vielä tärkeämpiä asioita kehityksen kannalta. Jos pelaaja ei tunne koettua pätevyyttä, yhteisöllisyyttä tai autonomiaa, niin terveys ja hyvinvointi kärsii.