Regnbågsrepresentation i kortfilmer : en forskning om diversitet
Wiklund, Gabriela; Kuittinen, Ida (2024)
Wiklund, Gabriela
Kuittinen, Ida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119305
Tiivistelmä
Det här lärdomsprovet är en forskning och en kvalitativ textanalys på LGBTQ+- representation inom Yrkeshögskolan Arcadas egna filmproduktioner från kursen Slutproduktion mellan åren 2010–2023. Nio kortfilmer av 29 forskas närmare, där det finns innehåll som kan klassas som queer. Queer är ett begrepp som syftar på en politisk och akademisk synvinkel och fungerar som en tankemodell som ifrågasätter samhällets och sexuella läggningars normer. (Seta r.y., 2023) Syftet med forskningen är fortsatt diskussion om LGBTQ+- representation i kortfilmer också utanför Arcada och att bidra till diskussionen kring representation. Forskningsfrågan är: Hur gestaltar sig LGBTQ+ i Yrkeshögskolan Arcadas filmproduktioner? I urvalet inkluderas inte musikvideon eller dokumentärer. Viktigaste teorierna för analysen är narrativ teori och behandling av det avvikande från normen i samhället. Primära källorna är John Grönvalls föreläsning om narratologi (2019b) och Stuart Halls bok Representation: Cultural representations and signifying practices (1997). Enligt statistiken, ligger Yrkeshögskolan Arcada bakom finska filmindustrin inom representation av LGBTQ+-personer. Petri Peltonen, statistik- och forskningsspecialisten från Finlands Filmstiftelse (SES), nämner att 14 % av karaktärer hör till LGBTQ+- minoriteten i finska kortfilmer. Vi rekommenderar att Yrkeshögskolan Arcada skulle, med sin position som en internationell högskola, bidra till studerandens bästa möjliga start i arbetslivet med omfattande redskap som bidrar till representation och en trygg miljö för minoriteter. Detta skulle kunna ske genom att regelbundet bjuda in gästföreläsare med erfarenhet om minoritetsdiskussioner eller att arrangera relevanta kurser.