Ett nytt koncept för fitnessbranschen i Finland : traditionell företagsverksamhet kombinerat med kultur - en affärsplan
Frejborg, Kristoffer (2024)
Frejborg, Kristoffer
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119498
Tiivistelmä
Med detta arbete omfattas alla essentiella byggstenar som behövs i en affärsplan för att sedan utveckla min affärsidé. ESR (Essential recovery) är en affärsplan som kombinerar traditionell företagsverksamhet med kultur, i föreliggande fall fitness-kulturen. Syftet med detta arbete är att introducera till den finländska fitness-kulturen ett nytt koncept som jag upptäckte i Tyskland. Affärsidén består av en proteinshake bar baserat i Helsingfors, Finland och med detta företag ska fitness-evenemang arrangeras. Evenemangsproduktion är för ESR en betydelse full del av företagets koncept och med hjälp av väl genomtänkta evenemang ska kunderna kunna uppleva något unikt. Utöver försäljningen av högkvalitativa proteinshakes ska baren även tjäna som social träffpunkt, som skapar en egen gemenskap. Affärsplanen har utvecklats med hjälp av BMC (Business model canvas) modellen. Därvid identifieras bl.a. samarbets partners, kundsegmenten, marknadsföringskanalerna samt kostnads- och intäkts-modellen. En SWOT-analys kompletterar analysen och visar att den unika idén är en klar tillgång, där för att den direkta konkurrensen är begränsad. Det största hotet kunde eventuellt vara att större företag kopierar konceptet. En finansiell analys av ESRs förutsättningar ger vid handen att de initiala investeringarna skulle uppgå till ca 45 000 euro samt att ESR borde sälja minst 1 920 shakes per månad för att inte gå med förlust. För att få ut en företagarlön samt för att kunna täcka beräknade kapitalkostnader borde ESR sälja ca 3 000 shakes per månad.