Yhteiskäyttöautoja tarjoavan yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Nordström, Waltteri (2024)
Nordström, Waltteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119599
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli yhteiskäyttöautoja tarjoavan yrityksen liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelman on kehittänyt tämän kaltaisen yrityksen perustanut yrittäjä. Tekijän tarkoituksena oli kehittää liiketoimintasuunnitelma, jota hän voi itse käyttää tulevaisuudessa oman yritystoimintansa kehittämiseen. Tätä suunnitelmaa voi kuitenkin käyttää kuka tahansa, joka näkee sen hyödylliseksi itselleen.
Tämän työn ongelmana on puuttuva liiketoimintasuunnitelma. Ongelma yritettiin ratkaista selvittämällä, mitä kaikkea tietoa liiketoimintasuunnitelmaa laadittaessa tarvitaan ja sen jälkeen käyttämällä hankittua tietoa uuden liiketoimintasuunnitelman kehittämiseksi.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen työ, joten työssä on tietoperusta sekä empiirinen osuus. Tietoperustassa tutkittiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä verkosta löytyviä lähteitä. Tietoperustassa käsiteltiin liikeideaa, sisäistä ja ulkoista ympäristöä, kilpailua, asiakkaita, strategiaa, markkinointia, riskejä, rahoitusta, budjettia ja SWOT-analyysiä.
Kehittämistyön lopuksi saatiin aikaan realistinen liiketoimintasuunnitelma alkuvaiheessa olevalle yhteiskäyttöautoja tarjoavalle yritykselle. Liiketoimintasuunnitelman rakenteessa ja sisällöllisissä ratkaisuissa käytettiin lähteenä tietoperustaan hankittua tietoa. Hankittua tietoa analysoitiin ja sen jälkeen tehtiin juuri tämän yrityksen kannalta perusteltuja ratkaisuja toimivan liiketoimintasuunnitelman aikaansaamiseksi.
Liiketoimintasuunnitelmaa laadittaessa huomattiin, että liiketoimintasuunnitelma on mahdollista laatia monella eri tavalla. Eri lähteistä on mahdollista löytää erilaisia pohjia liiketoimintasuunnitelmalle. Monissa näistä pohjista kuitenkin on heikkoutena niiden suppeus ja laatijoiden mielipiteiden mukaiset painotukset sisällölle. Hyvä liiketoimintasuunnitelma on kuitenkin tiivis ja selkeä kuvaus yritystoiminnasta, asiakkaista sekä yrityksen toimintatavoista. Liiketoimintasuunnitelmaa tulisi jatkossa päivittää tarpeen mukaan varsinkin liiketoiminnan edetessä. Tekijä on käyttänyt tämän suunnitelman pohjana Business Helsingin valmista pohjaa ja muokannut sitä itselleen sopivaksi.
Tekijän mielestä työlle asetettuun tavoitteeseen päästiin, sillä puuttunut liiketoimintasuunnitelma saatiin onnistuneesti kehitettyä.
Tämän työn ongelmana on puuttuva liiketoimintasuunnitelma. Ongelma yritettiin ratkaista selvittämällä, mitä kaikkea tietoa liiketoimintasuunnitelmaa laadittaessa tarvitaan ja sen jälkeen käyttämällä hankittua tietoa uuden liiketoimintasuunnitelman kehittämiseksi.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen työ, joten työssä on tietoperusta sekä empiirinen osuus. Tietoperustassa tutkittiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä verkosta löytyviä lähteitä. Tietoperustassa käsiteltiin liikeideaa, sisäistä ja ulkoista ympäristöä, kilpailua, asiakkaita, strategiaa, markkinointia, riskejä, rahoitusta, budjettia ja SWOT-analyysiä.
Kehittämistyön lopuksi saatiin aikaan realistinen liiketoimintasuunnitelma alkuvaiheessa olevalle yhteiskäyttöautoja tarjoavalle yritykselle. Liiketoimintasuunnitelman rakenteessa ja sisällöllisissä ratkaisuissa käytettiin lähteenä tietoperustaan hankittua tietoa. Hankittua tietoa analysoitiin ja sen jälkeen tehtiin juuri tämän yrityksen kannalta perusteltuja ratkaisuja toimivan liiketoimintasuunnitelman aikaansaamiseksi.
Liiketoimintasuunnitelmaa laadittaessa huomattiin, että liiketoimintasuunnitelma on mahdollista laatia monella eri tavalla. Eri lähteistä on mahdollista löytää erilaisia pohjia liiketoimintasuunnitelmalle. Monissa näistä pohjista kuitenkin on heikkoutena niiden suppeus ja laatijoiden mielipiteiden mukaiset painotukset sisällölle. Hyvä liiketoimintasuunnitelma on kuitenkin tiivis ja selkeä kuvaus yritystoiminnasta, asiakkaista sekä yrityksen toimintatavoista. Liiketoimintasuunnitelmaa tulisi jatkossa päivittää tarpeen mukaan varsinkin liiketoiminnan edetessä. Tekijä on käyttänyt tämän suunnitelman pohjana Business Helsingin valmista pohjaa ja muokannut sitä itselleen sopivaksi.
Tekijän mielestä työlle asetettuun tavoitteeseen päästiin, sillä puuttunut liiketoimintasuunnitelma saatiin onnistuneesti kehitettyä.