Yleisömääräkeskiarvon kasvattaminen ottelutapahtumissa : case Akaa Futsal
Naskali, Tony (2024)
Naskali, Tony
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119648
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli parantaa ja kehittää Akaa Futsalin ottelutapahtumia ja niiden markkinointia, jotta saadaan kasvatettua yleisömääriä. Opinnäytetyössä keskityttiin löytämään keinoja, joilla Akaa Futsal pystyisi saavuttamaan tavoitteensa yleisökeskiarvon kaksinkertaistamisesta kahdessa vuodessa. Tutkimuksen lähtökohtana oli uuden Akaa-Areenaan valmistuminen, joka tarjosi mahdollisuuden lähteä kasvattamaan yleisömääriä lisääntyneen kapasiteetin myötä. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään akaalaisten ja lähialueiden ihmisten motivaatiotekijöitä, jotka saisi heidät osallistumaan enemmän Akaa Futsalin kotiotteluihin. Tämän lisäksi pyrittiin selvittämään miksi jotkut ihmiset eivät osallistu ja miten näitä esteitä voitaisiin poistaa. Tutkimuksessa otettiin huomioon myös Akaan alueen palvelut ja miten niitä voitaisiin hyödyntää Akaa Futsalin toiminnassa ja markkinoinnissa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin eri markkinointikeinoja, sekä ihmisten tyytyväisyyttä itse ottelutapahtumiin. Lopullisena tarkoituksena oli tuottaa käytännön ideoita ja suunnitelmia toimenpiteistä, joilla Akaa Futsal voisi saavuttaa asettamansa tavoitteen.