Valmentava johtaminen asiakaspalvelussa : oppaan laatiminen yritykselle X
Viljanen, Jaakko (2024)
Viljanen, Jaakko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119520
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda esihenkilöille opas esihenkilötyön avuksi korostaen sitä, miten voidaan valmentavan johtamisen ja työn merkityksen korostamisen keinoin vaikuttaa palveluasiantuntija tiimin myyntitehoon ja asiakastyytyväisyyteen. Opinnäytetyön toteutuksen aikana syntyneen oppaan on tarkoitus helpottaa esihenkilön arkea, sekä tukea ja tuoda uusia ajatuksia omaan johtamiseen. Tutkimuksen teoria on kerätty kirjallisuuslähteitä hyödyntäen. Tutkimuksen teoriaosa kuvaa pääosin valmentavan johtamisen osa-alueita ja kokonaisuutta sekä työn merkityksellisyyden johtamista.
Työ toteutettiin yritys X:ssä kuukauden mittaisen esihenkilön sijaisuuden aikana. Kuukauden aikana käytettiin muutamia erilaisia menetelmiä sekä työn merkityksen johtamisen että valmentavan johtamisen saralta. Työn merkityksen johtamisen keinoista oppaassa on kuvattu viiden V:n malli ja valmentavan johtamisen coachingtekniikalla suoritettavat yksilö- ja pienryhmävalmennukset. Opinnäytetyö suoritettiin toiminnallisena työnä, ja erilaisten käytänteiden vaikutuksia arvioitiin seuraamalla tiimin myyntitehoa sekä asiakastyytyväisyyttä.
Kuukauden aikana molempien tarkasteltujen osa-alueiden mitattavien tulosten havaittiin parantuneen. Näin ollen voidaan todeta, että työn merkityksen johtamisella ja tiimin jäsenten coachaamisella voidaan saada aikaan erinomaisia tuloksia jo lyhyellä aikavälillä. Lopputuloksena syntynyt opas antaa selkeitä ja helppoja ohjeita esihenkilöille siihen millaisilla keinoilla on mahdollista parantaa tiimin tulosta ja asiakastyytyväisyyttä sekä huolehtia samalla tiimin jäsenten työmotivaatiosta, vähentää vaihtuvuutta ja parantaa yritys X:n tulosta jatkossa.
Työ toteutettiin yritys X:ssä kuukauden mittaisen esihenkilön sijaisuuden aikana. Kuukauden aikana käytettiin muutamia erilaisia menetelmiä sekä työn merkityksen johtamisen että valmentavan johtamisen saralta. Työn merkityksen johtamisen keinoista oppaassa on kuvattu viiden V:n malli ja valmentavan johtamisen coachingtekniikalla suoritettavat yksilö- ja pienryhmävalmennukset. Opinnäytetyö suoritettiin toiminnallisena työnä, ja erilaisten käytänteiden vaikutuksia arvioitiin seuraamalla tiimin myyntitehoa sekä asiakastyytyväisyyttä.
Kuukauden aikana molempien tarkasteltujen osa-alueiden mitattavien tulosten havaittiin parantuneen. Näin ollen voidaan todeta, että työn merkityksen johtamisella ja tiimin jäsenten coachaamisella voidaan saada aikaan erinomaisia tuloksia jo lyhyellä aikavälillä. Lopputuloksena syntynyt opas antaa selkeitä ja helppoja ohjeita esihenkilöille siihen millaisilla keinoilla on mahdollista parantaa tiimin tulosta ja asiakastyytyväisyyttä sekä huolehtia samalla tiimin jäsenten työmotivaatiosta, vähentää vaihtuvuutta ja parantaa yritys X:n tulosta jatkossa.