Yhteistyökumppanuuden rakentaminen pienten ja keskisuurten urakoitsijoiden kanssa
Arkkola, Juho; Koistinen, Juho (2014)
Arkkola, Juho
Koistinen, Juho
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619962
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619962
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteuttiin yhteistyössä Novart Oy:n ja Jyväskylän Keittiömaailman kanssa. Toimeksianto-na oli tutkia ja ratkaista miten Jyväskylän Keittiömaailma saisi muodostettua yhteistyökumppanuuksia pienten ja keskisuurten urakoitsijoiden kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada luotua konkreet-tisia ideoita, kuinka urakoitsijoita tulisi lähestyä ja mitä Keittiömaailman tulisi tehdä tai tarjota saadak-seen urakoitsijat yhteistyökumppaniksi.
Teoreettiksiksi näkökulmiksi opinnäytetyöhön valitsimme markkinointiviestinnän ja asiakkuuksien rakentumisen, sillä nämä ovat uusasiakashankinnassa elintärkeitä työkaluja. Valitsimme nämä sen takia, koska asiakkuudet lähtevät nykypäivänä monesti muodostumaan markkinoinnin kautta ja sen jälkeen syventymään yhteistyökumppanuuksiksi. Teimme Novart Oy:n sekä Keittiömaailman markki-noinnista ja urakoitsija-asiakkaiden hankinnasta nykytilan arvioinnin, jolla havainnoimme miten ne tällä hetkellä toimivat. Haastattelimme työntekijöitä eripuolelta Suomea ja varsinkin Espoon Keit-tiömaailman tekemät toimet kiinnostivat meitä, koska siellä on tehty urakoitsija hankintaa menestyk-sekkäästi. Jyväskylässä ja muualla Suomessa hankinta on vasta alkutekijöissä. Haastattelimme myös kolmeatoista Keski-Suomen alueella toimivaa urakoitsijaa selvittääksemme heidän toivetaan yhteis-työkumppaneilta ja kuinka heitä tässä asiassa pitäisi lähestyä.
Teorian ja tehtyjen haastatteluiden tuloksena syntyi kaksi erilaista ratkaisumallia, mitä Keittiömaail-man tulisi lähteä tekemään saadakseen urakoitsijoita yhteistyökumppaneikseen. Nämä ratkaisut olivat uuden tuotteen tarjoaminen urakoitsijoille ja verkostoituminen rakennusalalla.
Teoreettiksiksi näkökulmiksi opinnäytetyöhön valitsimme markkinointiviestinnän ja asiakkuuksien rakentumisen, sillä nämä ovat uusasiakashankinnassa elintärkeitä työkaluja. Valitsimme nämä sen takia, koska asiakkuudet lähtevät nykypäivänä monesti muodostumaan markkinoinnin kautta ja sen jälkeen syventymään yhteistyökumppanuuksiksi. Teimme Novart Oy:n sekä Keittiömaailman markki-noinnista ja urakoitsija-asiakkaiden hankinnasta nykytilan arvioinnin, jolla havainnoimme miten ne tällä hetkellä toimivat. Haastattelimme työntekijöitä eripuolelta Suomea ja varsinkin Espoon Keit-tiömaailman tekemät toimet kiinnostivat meitä, koska siellä on tehty urakoitsija hankintaa menestyk-sekkäästi. Jyväskylässä ja muualla Suomessa hankinta on vasta alkutekijöissä. Haastattelimme myös kolmeatoista Keski-Suomen alueella toimivaa urakoitsijaa selvittääksemme heidän toivetaan yhteis-työkumppaneilta ja kuinka heitä tässä asiassa pitäisi lähestyä.
Teorian ja tehtyjen haastatteluiden tuloksena syntyi kaksi erilaista ratkaisumallia, mitä Keittiömaail-man tulisi lähteä tekemään saadakseen urakoitsijoita yhteistyökumppaneikseen. Nämä ratkaisut olivat uuden tuotteen tarjoaminen urakoitsijoille ja verkostoituminen rakennusalalla.