Esihenkilöille suunnatun digitaalisen perehdytysvalmennuksen kehittäminen
Sorsa, Annika; Pelkonen, Vilma (2024)
Sorsa, Annika
Pelkonen, Vilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119375
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten syksyllä 2023 lanseerattua digitaalista perehdytysvalmennusta voisi kehittää entistä palvelevammaksi esihenkilöiden tarpeisiin nähden. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona yritykselle, joka kuuluu terveydenhuollon palveluyrityksiin. Perehdytysvalmennus on osa toimeksiantajan laajempaa esihenkilöiden osaamisen kehittämisen kokonaisuutta.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2024 haastattelemalla toimeksiantajalla työskenteleviä esihenkilöitä. Haastatteluissa käsiteltiin esihenkilöiden kokemuksia ja heidän ajatuksiaan perehdytysvalmennuksen vaikutuksista. Haastateltavilta kerättiin myös toiveita kehityskohdista. Tutkimustehtävinä oli selvittää, miten esihenkilöt ovat kokeneet perehdytysvalmennuksen, minkälaisia vaikutuksia perehdytysvalmennuksella on ollut esihenkilötyöhön ja miten digitaalista perehdytysvalmennus kokonaisuutta voisi kehittää esihenkilöiden ajatuksien sekä kokemuksien pohjalta.
Haastatteluiden tuloksista ilmeni, että kokemukset perehdytysvalmennuksesta ovat pääosin positiivisia ja, että perehdytysvalmennus vastaa tarkoitustaan. Perehdytysvalmennuksella on ollut suoria sekä epäsuoria vaikutuksia esihenkilöihin ja heidän työhönsä. Esihenkilöt kaipaavat digitaalisesti toteutettuun perehdytyk-seen enemmän vuorovaikutusta ja ohjeistuksia liittyen käytännöntyön kysymyksiin, muun muassa työehtosopimuksien sekä lain tulkintaan. Opinnäytetyössä tuloksien pohjalta koostettiin kehitysehdotuksia, joilla voidaan kehittää perehdytysvalmennuksen sisältöä esihenkilöiden näkökulmasta monipuolisemmaksi. Digitaalinen perehdytys on toiminut hyvin tukena muulle perehdytykselle. Sen avulla perehdytykseen liittyvä tieto on koottuna selkeästi yhteen paikkaan, johon työntekijä on voinut palata tarpeen mukaan ajasta ja paikasta riippumatta.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2024 haastattelemalla toimeksiantajalla työskenteleviä esihenkilöitä. Haastatteluissa käsiteltiin esihenkilöiden kokemuksia ja heidän ajatuksiaan perehdytysvalmennuksen vaikutuksista. Haastateltavilta kerättiin myös toiveita kehityskohdista. Tutkimustehtävinä oli selvittää, miten esihenkilöt ovat kokeneet perehdytysvalmennuksen, minkälaisia vaikutuksia perehdytysvalmennuksella on ollut esihenkilötyöhön ja miten digitaalista perehdytysvalmennus kokonaisuutta voisi kehittää esihenkilöiden ajatuksien sekä kokemuksien pohjalta.
Haastatteluiden tuloksista ilmeni, että kokemukset perehdytysvalmennuksesta ovat pääosin positiivisia ja, että perehdytysvalmennus vastaa tarkoitustaan. Perehdytysvalmennuksella on ollut suoria sekä epäsuoria vaikutuksia esihenkilöihin ja heidän työhönsä. Esihenkilöt kaipaavat digitaalisesti toteutettuun perehdytyk-seen enemmän vuorovaikutusta ja ohjeistuksia liittyen käytännöntyön kysymyksiin, muun muassa työehtosopimuksien sekä lain tulkintaan. Opinnäytetyössä tuloksien pohjalta koostettiin kehitysehdotuksia, joilla voidaan kehittää perehdytysvalmennuksen sisältöä esihenkilöiden näkökulmasta monipuolisemmaksi. Digitaalinen perehdytys on toiminut hyvin tukena muulle perehdytykselle. Sen avulla perehdytykseen liittyvä tieto on koottuna selkeästi yhteen paikkaan, johon työntekijä on voinut palata tarpeen mukaan ajasta ja paikasta riippumatta.