Asiakasturvallisuuden toteutumisen riskit ikääntyneiden etäkotihoidossa
Laurent, Anne (2024)
Laurent, Anne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219743
Tiivistelmä
Digitalisaation kiihtyminen on siirtänyt myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita internetiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia asiakasturvallisuuden toteutumisen riskejä liittyy ikääntyneiden etäkotihoitoon, ja miten näitä riskejä voidaan vähentää. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää jatkossa esimerkiksi palveluiden suunnittelussa.
Tutkimusmenetelmänä oli narratiivinen kirjallisuuskatsaus (n=8), ja lähteinä on käytetty monipuolisesti sekä kansallisia että kansainvälisiä tutkimuksia. Aineistohaku toteutettiin eri tietokannoista, ja hakusanat pyrittiin pitämään aiheelle sopivina.
Tulosten perusteella asiakasturvallisuuden toteutumisen riskit jaoteltiin kolmeen eri kategoriaan, jotka olivat asiakaslähtöiset, henkilökuntalähtöiset ja ympäristölähtöiset riskit. Esiin tulleita riskejä asiakasturvallisuuden toteutumiselle olivat esimerkiksi asiakkaan negatiivinen asenne, asiakas-hoitajasuhteen muodostumisen haasteet sekä tekniset ongelmat. Riskien jaottelu helpottaa syysuhteiden ymmärrystä sekä sitä, kuinka riskejä voidaan vähentää. Kaikkia riskejä ei ole mahdollista vähentää, mutta on tärkeää keskittyä niihin, joihin voidaan vaikuttaa.
Tutkimusmenetelmänä oli narratiivinen kirjallisuuskatsaus (n=8), ja lähteinä on käytetty monipuolisesti sekä kansallisia että kansainvälisiä tutkimuksia. Aineistohaku toteutettiin eri tietokannoista, ja hakusanat pyrittiin pitämään aiheelle sopivina.
Tulosten perusteella asiakasturvallisuuden toteutumisen riskit jaoteltiin kolmeen eri kategoriaan, jotka olivat asiakaslähtöiset, henkilökuntalähtöiset ja ympäristölähtöiset riskit. Esiin tulleita riskejä asiakasturvallisuuden toteutumiselle olivat esimerkiksi asiakkaan negatiivinen asenne, asiakas-hoitajasuhteen muodostumisen haasteet sekä tekniset ongelmat. Riskien jaottelu helpottaa syysuhteiden ymmärrystä sekä sitä, kuinka riskejä voidaan vähentää. Kaikkia riskejä ei ole mahdollista vähentää, mutta on tärkeää keskittyä niihin, joihin voidaan vaikuttaa.