Guidad aktivitet för att stärka relation och kommunikation mellan barn och förälder
Abanto, Camilla; Berglund, Madeleine; Jalonen, Robert (2024)
Abanto, Camilla
Berglund, Madeleine
Jalonen, Robert
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119403
Tiivistelmä
Examensarbetet ingår i projektet Trygg tillväxt inom barnskyddet. Uppdragsgivaren för vårt arbeteär Luna Familjecenter Ab som erbjuder privata barnskyddstjänster huvudsakligen runt Jakobstad området i Österbotten. Syftet med examensarbetet är att stärka relationen mellan barn och förälder genom kommunikation. För att uppnå detta har vi skapat ett verktyg som är en skriftlig guide för en gemensam aktivitet mellan barn och förälder. Aktiviteten går ut på att förälder och barnet bygger en trädgårdslåda tillsammans och barnet styr processen.
Utvecklingen av verktyget samt texten i examensarbetet framställdes som ett funktionellt
examensarbete. Verktyget utvecklades med hjälp av Eric Ries bygg-mät-lär feedbackloop. I utvecklandet av produkten har vi använt oss av intervjuer med både uppdragsgivaren och andra personer med erfarenhet inom barnskyddet. Utifrån teorin och de teman som framkommit i intervjuerna har vi vidareutvecklat verktyget. Teorierna som använts är anknytningsteorin, mentalisering, social inlärningsteori och aktivt lyssnande. Tidigare forskning om aktiviteters påverkan på ömsesidiga relationer i familjen har visat sig vara begränsat, men i arbetet har vi refererat till en del tidigare forskning om barn-förälder relationen, samt forskning som stöder de teorier som vi har valt.
Utvecklingen av verktyget samt texten i examensarbetet framställdes som ett funktionellt
examensarbete. Verktyget utvecklades med hjälp av Eric Ries bygg-mät-lär feedbackloop. I utvecklandet av produkten har vi använt oss av intervjuer med både uppdragsgivaren och andra personer med erfarenhet inom barnskyddet. Utifrån teorin och de teman som framkommit i intervjuerna har vi vidareutvecklat verktyget. Teorierna som använts är anknytningsteorin, mentalisering, social inlärningsteori och aktivt lyssnande. Tidigare forskning om aktiviteters påverkan på ömsesidiga relationer i familjen har visat sig vara begränsat, men i arbetet har vi refererat till en del tidigare forskning om barn-förälder relationen, samt forskning som stöder de teorier som vi har valt.