Tuulesta temmattu tarina : metamorfoosi ja sattumanvaraisuus luomisen työkaluina
Aumala, Mikko (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219786
Tiivistelmä
Sattumanvaraisuus ja vapaa assosiaatio ovat surrealistisen taiteen kentällä yleisiä metodeja. Tässä opinnäytetyössä syvennytään niihin SISI-nimisen multimediataideteoksen kautta. Kyseessä on taiteellinen opinnäytetyöni, jota tehdessä olen nojannut mahdollisimman paljon sattumanvaraisuuden ja automaation voimaan, joten se on sopiva yksittäisesimerkki surrealistisesta animaatiotaiteesta. Tarkastelen teoksessa ilmenevää syntymisen ja katoamisen välistä kontrastia ja muodonmuutosta kerronnallisina välineinä sekä tavanomaista välittömämpää improvisoivaa suhtautumista yleensä työlääksi miellettyyn animoimiseen.
Opintopolkuni on vaikuttanut teoksen muotoon ja taiteelliseen ajatteluuni vahvasti. Vaihdoin animaatio-opinnoista kuvataiteeseen viimeisenä opiskeluvuotenani ja kehitteillä ollut lyhytanimaationi sai uudenlaista inspiraatiota. Siitä tuli galleriatilaan suunniteltu ikään kuin osiin purettu lyhytanimaatio. Tutkin katsojan ja teoksen välistä suhdetta ja sitä, millaisia tilallisia elementtejä näyttelytilassa voidaan ottaa huomioon. Tekstissä perehdytään tv-monitoreiden tekniikkaan ja sijoitetaan taiteellista työskentelyäni videotaiteen kentälle. Randomness and free association are common methods in the field of surrealist art. In this thesis, I will explore them in depth through a multimedia artwork called SISI. This is my artistic thesis, in which I have relied as much as possible on the power of randomness and automation, so it is an appropriate single example of surrealist animation art. I am looking at the contrast and transformation between emergence and disappearance as narrative devices, as well as a more immediate improvisational approach to animation, which is usually seen as laborious.
My study path has strongly influenced the form of the work and my artistic thinking. I switched from animation to visual arts in my final year of studies and the short animation I was developing was inspired in a new way. It became a disassembled short animation designed for a gallery space. I explored the relationship between the viewer and the work and what spatial elements could be incorporated into the exhibition space.
In the text I explore the technology of TV monitors and situate my artistic work in the field of video art. The aim is to clarify the process of working on an abstract artwork of this kind and to bring together information on all its aspects, from free association to technical realisation.
Opintopolkuni on vaikuttanut teoksen muotoon ja taiteelliseen ajatteluuni vahvasti. Vaihdoin animaatio-opinnoista kuvataiteeseen viimeisenä opiskeluvuotenani ja kehitteillä ollut lyhytanimaationi sai uudenlaista inspiraatiota. Siitä tuli galleriatilaan suunniteltu ikään kuin osiin purettu lyhytanimaatio. Tutkin katsojan ja teoksen välistä suhdetta ja sitä, millaisia tilallisia elementtejä näyttelytilassa voidaan ottaa huomioon. Tekstissä perehdytään tv-monitoreiden tekniikkaan ja sijoitetaan taiteellista työskentelyäni videotaiteen kentälle.
My study path has strongly influenced the form of the work and my artistic thinking. I switched from animation to visual arts in my final year of studies and the short animation I was developing was inspired in a new way. It became a disassembled short animation designed for a gallery space. I explored the relationship between the viewer and the work and what spatial elements could be incorporated into the exhibition space.
In the text I explore the technology of TV monitors and situate my artistic work in the field of video art. The aim is to clarify the process of working on an abstract artwork of this kind and to bring together information on all its aspects, from free association to technical realisation.