”Kaikki tarkastelimme samoja tekijöitä hieman eri näkökulmista”: Jamk Kuntoutusinstituutin moniammatillinen casepäivä
Tiinanen, Jenna; Valtonen, Sanna (2024)
Tiinanen, Jenna
Valtonen, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119675
Tiivistelmä
Väestön ikääntyessä ihmisten terveyden tarpeet monimutkaistuvat, toimintakyky heikkenee ja kroonisten sairauksien riski kasvaa, mikä luo merkittäviä taloudellisia paineita terveydenhuoltojärjestelmälle. Paineeseen vastaaminen vaatii tehokasta yhteistyötä terveys- ja sosiaalihuollon ammattilaisten välillä, mikä saavutetaan parhaiten moniammatillisen tiimityön kautta. Opiskelijapalautteiden perusteella myös Jyväskylän ammattikorkeakoulussa on noussut tarve lisätä sosiaali- ja terveysalojen opintojen loppuvaiheeseen ammattien välisen oppimisen tilanteita. Toimintaterapeutti-, fysioterapeutti-, sosionomi- ja kuntoutuksen ohjaajaopiskelijoille on otettu osaksi loppuvaiheen pakollisia opintoja etänä toteutettava moniammatillinen casepäivä tai kampuksella toteutettava suursimulaatio. Opinnäytetyömme tavoitteena oli käydä läpi sekä analysoida moniammatilliseen casepäivään osallistuneille opiskelijoille tehdyn palautekyselyn vastaukset sekä niiden pohjalta nostaa esille kehittämisehdotuksia tulevien casepäivien suunnittelun avuksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimivat Jyväskylän ammattikorkeakoulun Kuntoutusinstituutin tutkinto-ohjelmat ja moniammatilliset etänä toteutuvat casepäivät.
Opinnäytetyö oli toteutustavaltaan kyselytutkimus, jossa sovellettiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Teoriaosuudessa käsiteltiin kansainvälistä Interprofessionalism in action eli INPRO-hanketta, moniammatillista osaamista, moniammatillisuuden oppimista sosiaali- ja terveysalalla, kansainvälistä toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden luokitus ICF:ää sekä asiakaslähtöisyyttä. Opinnäytetyön aineistona oli syksyllä 2023 moniammatillisen casepäivän osallistujille toteutetun palaute-kyselyn vastaukset, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen lopputuloksena syntyi konkreettisia kehittämisideoita hyödynnettäväksi tulevien moniammatillisten casepäivien suunnittelussa.
Tutkimuksen tulosten mukaan casepäivän koettiin lisänneen osallistujien ymmärrystä muiden ammattiryhmien toimenkuvista sekä moniammatillisesta työskentelystä. ICF-osaamisen syventäminen ja oppimiskokemukset koettiin arvokkaiksi, mutta osa opiskelijoista koki oman pohjaosaamisensa ICF:n käyttämisestä puutteelliseksi ja toivoivat sen opetuksen lisäämistä myös ennen casepäivää. Tulevien moniammatillisten casepäivien suunnittelussa olisi myös hyvä pyrkiä varmistamaan, että eri ammattialojen opiskelijoiden määrä olisi casepäivässä tasaisempi ja jokaisessa pienryhmässä olisi kaikkien eri ammattiryhmien edustajia mukana, jotta osallistujat saisivat tasapuolisen kokemuksen moniammatillisesta työskentelystä.
Opinnäytetyö oli toteutustavaltaan kyselytutkimus, jossa sovellettiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Teoriaosuudessa käsiteltiin kansainvälistä Interprofessionalism in action eli INPRO-hanketta, moniammatillista osaamista, moniammatillisuuden oppimista sosiaali- ja terveysalalla, kansainvälistä toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden luokitus ICF:ää sekä asiakaslähtöisyyttä. Opinnäytetyön aineistona oli syksyllä 2023 moniammatillisen casepäivän osallistujille toteutetun palaute-kyselyn vastaukset, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen lopputuloksena syntyi konkreettisia kehittämisideoita hyödynnettäväksi tulevien moniammatillisten casepäivien suunnittelussa.
Tutkimuksen tulosten mukaan casepäivän koettiin lisänneen osallistujien ymmärrystä muiden ammattiryhmien toimenkuvista sekä moniammatillisesta työskentelystä. ICF-osaamisen syventäminen ja oppimiskokemukset koettiin arvokkaiksi, mutta osa opiskelijoista koki oman pohjaosaamisensa ICF:n käyttämisestä puutteelliseksi ja toivoivat sen opetuksen lisäämistä myös ennen casepäivää. Tulevien moniammatillisten casepäivien suunnittelussa olisi myös hyvä pyrkiä varmistamaan, että eri ammattialojen opiskelijoiden määrä olisi casepäivässä tasaisempi ja jokaisessa pienryhmässä olisi kaikkien eri ammattiryhmien edustajia mukana, jotta osallistujat saisivat tasapuolisen kokemuksen moniammatillisesta työskentelystä.