Asiakastukipyyntöjen visualisointi yrityksen infonäytöllä
Heinänen, Toni (2024)
Heinänen, Toni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119499
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda järjestelmäkokonaisuus, jolla pystyttäisiin tehostamaan ohjelmistotukityöntekijöiden käsitystä asiakasprojektien kokonaistukitarpeesta visuaalisesti. Vastaavanlainen toteutus oli käytössä jo toisessa yksikössä toimeksiantajayrityksessä ja siitä saatujen hyötyjen perusteella lähdettiin toteuttamaan tätä projektia.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi ohjelmistokehitysyhtiö Whitelake Software Point Oy (WSP). Toimeksiantajalla on jatkuva tavoite kehittää omia työmenetelmiään tehokkaamman asiakaspalvelun tarjoamiseksi ja tämä työ toi arvoa yritykselle, sekä tehokkuutta asiakastukitiimin toimintaan.
Työssä suunniteltiin ja toteutettiin ohjelmistokokonaisuus, jonka lopullisena tarkoituksena oli näyttää WSP:n työntekijöille isolla infotaululla reaaliaikaista tietoa tukipyyntöjärjestelmän tilanteesta. Tämä antaa työntekijöille mahdollisuuden nähdä kriittiset tiketit yhdellä vilkaisulla, joutumatta hakemaan tietoa omalta päätteeltään, keskeyttäen mahdollisesti muut käynnissä olevat työtehtävät.
Toteutuksessa käytettiin yrityksen infonäyttöä, Raspberry Pi 4 Model B mikrotietokonetta, Debian käyttöjärjestelmää ja ohjelmistoja, jotka tullaan esittelemään tässä työssä. Lyhyesti Raspberry ajaa ajastetusti Python koodia, joka kyselee Jira tiketöintijärjestelmän rajapinnasta tietoja ja tallentaa ne tietokantaan. Lopulta Grafana visualisointiohjelmisto esittää tiedot infonäytöllä.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi ohjelmistokehitysyhtiö Whitelake Software Point Oy (WSP). Toimeksiantajalla on jatkuva tavoite kehittää omia työmenetelmiään tehokkaamman asiakaspalvelun tarjoamiseksi ja tämä työ toi arvoa yritykselle, sekä tehokkuutta asiakastukitiimin toimintaan.
Työssä suunniteltiin ja toteutettiin ohjelmistokokonaisuus, jonka lopullisena tarkoituksena oli näyttää WSP:n työntekijöille isolla infotaululla reaaliaikaista tietoa tukipyyntöjärjestelmän tilanteesta. Tämä antaa työntekijöille mahdollisuuden nähdä kriittiset tiketit yhdellä vilkaisulla, joutumatta hakemaan tietoa omalta päätteeltään, keskeyttäen mahdollisesti muut käynnissä olevat työtehtävät.
Toteutuksessa käytettiin yrityksen infonäyttöä, Raspberry Pi 4 Model B mikrotietokonetta, Debian käyttöjärjestelmää ja ohjelmistoja, jotka tullaan esittelemään tässä työssä. Lyhyesti Raspberry ajaa ajastetusti Python koodia, joka kyselee Jira tiketöintijärjestelmän rajapinnasta tietoja ja tallentaa ne tietokantaan. Lopulta Grafana visualisointiohjelmisto esittää tiedot infonäytöllä.