Rolle Röllin tunnetaidot : Tunnetaitomateriaaleja varhaiskasvatukseen alle 3-vuotiaille lapsille
Ruhanen, Nora; Salo, Aino (2024)
Ruhanen, Nora
Salo, Aino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119472
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkastellaan tunnetaitoja ja tuotetaan tunnetaitomateriaalia. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen. Työelämäkumppanimme on mikkeliläinen päiväkoti, jolla on tarve päivittää alle 3-vuotiaiden lasten tunnetaitomateriaalit vastaamaan heidän ikätasoaan ja päivittäisiä toimintahetkiä. Ikäryhmäksi valikoitui alle 3-vuotiaat lapset, sillä heille kohdennettua materiaalia on vain vähän, mutta tunnetaitojen opettelu on hyvä aloittaa jo varhaisista ikävuosista alkaen.
Työn teoreettisessa osuudessa tarkastellaan tunteita, tunnetaitoja, tunnetaitokasvatusta ja alle 3-vuotiaiden lasten tunnekehitystä. Tunnetaitomateriaalin suunnittelussa, kehittämisessä ja tuottamisessa sovelsimme tuotekehityksen prosessia, jossa selvitettiin työelämäkumppanin tarpeet käyttämällä sekä teemahaastattelua että aivoriiheä yhteissuunnittelun työkaluina.
Opinnäytetyömme tuotoksena syntyi tunnetaitomateriaalipaketti, jonka materiaalit koottiin neljän perustunteen ilo, suru, viha ja pelko ympärille. Nämä tunteet valikoituivat sillä perusteella, että ne ovat tunteita, joita pieni lapsi pystyy ymmärtämään, tunnistamaan ja sanoittamaan.
Materiaalipaketin sisältö ja materiaalien lopullinen muoto rakentui yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa ja se koostuu tunnelauluista, tunneloruista, tunnesaduista ja -kuvista sekä -pelistä ja värityskuvista. Osa materiaaleista on itse tuotettua, osa valmista materiaalia, joka on koottu listan muotoon. Tarve juuri tämän tyyppisille materiaaleille nousi esiin niin varhaiskasvattajien ryhmähaas-tattelussa, aivoriihessä kuin suunnittelupalavereissa työelämäkumppanin kanssa.
Luovutimme valmiit materiaalit päiväkodille koekäyttöön kahden viikon ajaksi ja tuon ajan perustella kokosimme palautteen siitä, miten materiaalit vastasivat päiväkodin tarpeisiin ja olivatko ne toimivia arjessa. Materiaalimme todennäköisesti tulevat hioutumaan ja jatkokehittymään käytössä, ja toivomme, että niitä tullaan hyödyntämään myös muissa lapsiryhmissä ja päiväkodeissa.
Asiasanat: tunnetaidot, tunnetaitokasvatus, tunnetaitomateriaali, alle 3-vuotiaan tunnekehitys, tunnetaidot varhaiskasvatuksessa
Työn teoreettisessa osuudessa tarkastellaan tunteita, tunnetaitoja, tunnetaitokasvatusta ja alle 3-vuotiaiden lasten tunnekehitystä. Tunnetaitomateriaalin suunnittelussa, kehittämisessä ja tuottamisessa sovelsimme tuotekehityksen prosessia, jossa selvitettiin työelämäkumppanin tarpeet käyttämällä sekä teemahaastattelua että aivoriiheä yhteissuunnittelun työkaluina.
Opinnäytetyömme tuotoksena syntyi tunnetaitomateriaalipaketti, jonka materiaalit koottiin neljän perustunteen ilo, suru, viha ja pelko ympärille. Nämä tunteet valikoituivat sillä perusteella, että ne ovat tunteita, joita pieni lapsi pystyy ymmärtämään, tunnistamaan ja sanoittamaan.
Materiaalipaketin sisältö ja materiaalien lopullinen muoto rakentui yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa ja se koostuu tunnelauluista, tunneloruista, tunnesaduista ja -kuvista sekä -pelistä ja värityskuvista. Osa materiaaleista on itse tuotettua, osa valmista materiaalia, joka on koottu listan muotoon. Tarve juuri tämän tyyppisille materiaaleille nousi esiin niin varhaiskasvattajien ryhmähaas-tattelussa, aivoriihessä kuin suunnittelupalavereissa työelämäkumppanin kanssa.
Luovutimme valmiit materiaalit päiväkodille koekäyttöön kahden viikon ajaksi ja tuon ajan perustella kokosimme palautteen siitä, miten materiaalit vastasivat päiväkodin tarpeisiin ja olivatko ne toimivia arjessa. Materiaalimme todennäköisesti tulevat hioutumaan ja jatkokehittymään käytössä, ja toivomme, että niitä tullaan hyödyntämään myös muissa lapsiryhmissä ja päiväkodeissa.
Asiasanat: tunnetaidot, tunnetaitokasvatus, tunnetaitomateriaali, alle 3-vuotiaan tunnekehitys, tunnetaidot varhaiskasvatuksessa