Digitaalinen markkinointi
Laulainen, Emma (2024)
Laulainen, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119524
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksianto on saatu yrittäjältä, jonka palvelut ovat työn toteuttajalle tuttuja, sillä hän on yrityksen asiakas. Kyseessä on yksityisyrittäjä Pia Valtonen, joka on perustanut yrityksensä Anihelpin vuonna 2016. Yritys tarjoaa hevosten ja koirien hierontaa, jäsenkorjausta ja myy oheistuotteita tunnetuilta brändeiltä. Hoitoja on tarjolla Varsinais-Suomen alueella, mutta tuotteiden myynti tapahtuu verkossa ja toimitus on mahdollista kaikkialle Suomeen.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään digitaaliseen markkinointiin käsitteenä, ja avataan markkinoinnin keskeisiä käsitteitä ja periaatteita. Työn tavoitteena on perehtyä digitaaliseen markkinointiin ja tuottaa toimeksiantajalle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja kotisivujen uudistus. Työssä nostetaan esille markkinoinnin 4P:tä, sekä SMART-periaate ja matkamuistisääntö, joita hyödynnetään opinnäytetyön toiminnallisessa vaiheessa. Toiminnallisessa osuudessa toimeksiantajalle on toteutettu markkinoinnin vuosikello ja sosiaalisen median viikkokalenteri, sekä kotisivujen ja verkkokaupan uudistukseen käytettävä tietopaketti.
Tavoitteisiin päästiin hyvin: toimeksiantajan toiveita kuunneltiin ja hänelle on toteutettu markkinointisuunnitelman tueksi työkaluja. Myös toimeksiantajan kilpailijoihin on tutustuttu, jonka pohjalta työssä on toteutettu kilpailijoiden ja toimeksiantajan hintavertailu. Toimeksiantaja on yksityisyrittäjä, joten myös yrityksen resurssit piti ottaa huomioon, kun toimeksiantajalle rakennettiin digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa ja materiaaleja suunnitelman toteuttamista varten.
Työssä on myös avattu markkinoinnin keskeisiä käsitteitä ja periaatteita, sekä perehdytty sosiaaliseen mediaan ja sen alustoihin, ja niiden toimintaa. Sosiaalisessa mediassa tapahtuva markkinointi on iso osa toimeksiantajan markkinointia, joten myös tässä työssä sosiaaliseen mediaan ja siellä tapahtuvaan markkinointiin perehdytään monikanavaisesti. Tässä työssä ja toimeksiantajalle tehdyssä digitaalisen markkinoinnin suunnitemassa painotetaan markkinointia kolmella eri sosiaalisen median alustalla: Instagramissa, Facebookissa ja TikTokissa. Edellä mainitut alustat valittiin sekä niiden suosion, että toimeksiantajan aiempien markkinointikanavien mukaan.
Ennen opinnäytetyön valmistumista toimeksiantajalle toimitettiin sosiaalisen median viikkokalenteri, ja toimeksiantajalta pyydettiin kommentteja sen sisällöstä. Perehdyttyään viikkokalenteriin toimeksiantaja kertoi, että aikoo ottaa viikkokalenterin käyttöön yrityksen markkinoinnissa, heti kun pääse palaamaan töihin ja käynnistämään yrityksen toiminnan täysipäiväisesti pitkän sairausloman jälkeen.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään digitaaliseen markkinointiin käsitteenä, ja avataan markkinoinnin keskeisiä käsitteitä ja periaatteita. Työn tavoitteena on perehtyä digitaaliseen markkinointiin ja tuottaa toimeksiantajalle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja kotisivujen uudistus. Työssä nostetaan esille markkinoinnin 4P:tä, sekä SMART-periaate ja matkamuistisääntö, joita hyödynnetään opinnäytetyön toiminnallisessa vaiheessa. Toiminnallisessa osuudessa toimeksiantajalle on toteutettu markkinoinnin vuosikello ja sosiaalisen median viikkokalenteri, sekä kotisivujen ja verkkokaupan uudistukseen käytettävä tietopaketti.
Tavoitteisiin päästiin hyvin: toimeksiantajan toiveita kuunneltiin ja hänelle on toteutettu markkinointisuunnitelman tueksi työkaluja. Myös toimeksiantajan kilpailijoihin on tutustuttu, jonka pohjalta työssä on toteutettu kilpailijoiden ja toimeksiantajan hintavertailu. Toimeksiantaja on yksityisyrittäjä, joten myös yrityksen resurssit piti ottaa huomioon, kun toimeksiantajalle rakennettiin digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa ja materiaaleja suunnitelman toteuttamista varten.
Työssä on myös avattu markkinoinnin keskeisiä käsitteitä ja periaatteita, sekä perehdytty sosiaaliseen mediaan ja sen alustoihin, ja niiden toimintaa. Sosiaalisessa mediassa tapahtuva markkinointi on iso osa toimeksiantajan markkinointia, joten myös tässä työssä sosiaaliseen mediaan ja siellä tapahtuvaan markkinointiin perehdytään monikanavaisesti. Tässä työssä ja toimeksiantajalle tehdyssä digitaalisen markkinoinnin suunnitemassa painotetaan markkinointia kolmella eri sosiaalisen median alustalla: Instagramissa, Facebookissa ja TikTokissa. Edellä mainitut alustat valittiin sekä niiden suosion, että toimeksiantajan aiempien markkinointikanavien mukaan.
Ennen opinnäytetyön valmistumista toimeksiantajalle toimitettiin sosiaalisen median viikkokalenteri, ja toimeksiantajalta pyydettiin kommentteja sen sisällöstä. Perehdyttyään viikkokalenteriin toimeksiantaja kertoi, että aikoo ottaa viikkokalenterin käyttöön yrityksen markkinoinnissa, heti kun pääse palaamaan töihin ja käynnistämään yrityksen toiminnan täysipäiväisesti pitkän sairausloman jälkeen.