Facebook-markkinointiviestintä kaupan tukena
Kohvakka, Mirva (2024)
Kohvakka, Mirva
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119475
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi K-Citymarket Mikkeli. K-Citymarket Mikkeli on Keskon alaisuudessa toimiva hypermarket, joka tarjoaa asiakkailleen kaiken päivittäistavaratuotteista juhlaan. Opinnäytetyöllä tavoiteltiin toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia, joiden avulla voidaan parantaa Facebook-markkinointia. Tutkimusongelmia työssä oli kaksi: miten kohderyhmiä voisi löytää ja sitouttaa Facebookissa sekä miten markkinointia Facebookissa voisi kehittää? Opinnäytetyön avulla muodostettiin toimeksiantajalle kehittämis- ja toimenpidesuosituksia koskien Facebook-markkinointiviestintää.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee sosiaalista mediaa, Facebook-markkinointia ja sisältömarkkinointia. Sosiaalisen median ja Facebook-markkinoinnin teoriaosuus koostuu sosiaalisen median käsitteestä ja sen tavoitteista, eduista ja haasteista, Facebook-markkinoinnista ja sen mahdollisuuksista ja hyödyistä, yrityksen Facebook-sivusta ja sen rakenteesta ja orgaanisesta sekä maksetusta mainonnasta. Sisältömarkkinoinnin teoria käsittelee sisältö-markkinoinnin käsitettä, kohderyhmiä, sisältömarkkinoinnin tavoitteita, sisältöä ja sanomaa, sisällön julkaisusuunnitelmaa sekä sisältömarkkinoinnin mittaamis-ta (tuloksia).
Tutkimuksessa käytettiin laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullisen tutkimusmenetelmän aineiston hankinnassa käytettiin vertailuanalyysiä. Vertailuanalyysissä vertailtiin toimeksiantajan ja kolmen muun Suomessa toi-mivan K-Citymarketin Facebook-sivuja. Määrällisen tutkimusmenetelmän aineiston hankinnan keinona oli kyselytutkimus. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä, jota jaettiin kahden viikon ajan eri Facebook-sivuilla.
Vertailuanalyysin ja asiakaskyselyn tutkimustulosten avulla luotiin toimeksiantajalle toimenpidesuosituksia. Toimenpidesuositukset koostettiin opinnäytetyöhön teoriaan pohjautuvasti ja lisäksi niistä koostettiin helposti käsiteltävä visuaalinen aineisto, jonka avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää Facebook-markkinointia. This thesis was commissioned by K-Citymarket Mikkeli. K-Citymarket Mikkeli is a hypermarket operating under Kesko and offers its customers everything from grocery products to festive occasions. The aim of the thesis was to provide the client with development suggestions that could be used to improve Facebook marketing. There were two research problems: how to find and engage target groups on Facebook and how to develop marketing on Facebook. The thesis was used to create development and action recommendations for the client regarding Facebook marketing communications.
The theoretical part of the thesis deals with social media, Facebook marketing and content marketing. The theoretical part on social media and Facebook marketing consists of the concept of social media, its objectives, benefits and challenges, Facebook marketing, its opportunities and benefits, the company's Facebook page and its structure, and organic and paid advertising. Content marketing theory deals with the concept of content marketing, target groups, content marketing objectives, content and message, content publishing plan and content marketing measurement (results).
The study used qualitative and quantitative research methods. The qualitative method was benchmarking, the Facebook pages of the client and those of three other K-Citymarkets operating in Finland were compared. The quantitative research method was a survey. The survey was carried out as a Webropol survey, which was distributed on different Facebook pages over two weeks.
The results of the benchmarking and customer survey were used to create recommendations for action for the client. The recommendations for action were compiled based on theory, and they were also compiled into an easy-to-handle visual material that enables the client to develop Facebook marketing.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee sosiaalista mediaa, Facebook-markkinointia ja sisältömarkkinointia. Sosiaalisen median ja Facebook-markkinoinnin teoriaosuus koostuu sosiaalisen median käsitteestä ja sen tavoitteista, eduista ja haasteista, Facebook-markkinoinnista ja sen mahdollisuuksista ja hyödyistä, yrityksen Facebook-sivusta ja sen rakenteesta ja orgaanisesta sekä maksetusta mainonnasta. Sisältömarkkinoinnin teoria käsittelee sisältö-markkinoinnin käsitettä, kohderyhmiä, sisältömarkkinoinnin tavoitteita, sisältöä ja sanomaa, sisällön julkaisusuunnitelmaa sekä sisältömarkkinoinnin mittaamis-ta (tuloksia).
Tutkimuksessa käytettiin laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullisen tutkimusmenetelmän aineiston hankinnassa käytettiin vertailuanalyysiä. Vertailuanalyysissä vertailtiin toimeksiantajan ja kolmen muun Suomessa toi-mivan K-Citymarketin Facebook-sivuja. Määrällisen tutkimusmenetelmän aineiston hankinnan keinona oli kyselytutkimus. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä, jota jaettiin kahden viikon ajan eri Facebook-sivuilla.
Vertailuanalyysin ja asiakaskyselyn tutkimustulosten avulla luotiin toimeksiantajalle toimenpidesuosituksia. Toimenpidesuositukset koostettiin opinnäytetyöhön teoriaan pohjautuvasti ja lisäksi niistä koostettiin helposti käsiteltävä visuaalinen aineisto, jonka avulla toimeksiantajan on mahdollista kehittää Facebook-markkinointia.
The theoretical part of the thesis deals with social media, Facebook marketing and content marketing. The theoretical part on social media and Facebook marketing consists of the concept of social media, its objectives, benefits and challenges, Facebook marketing, its opportunities and benefits, the company's Facebook page and its structure, and organic and paid advertising. Content marketing theory deals with the concept of content marketing, target groups, content marketing objectives, content and message, content publishing plan and content marketing measurement (results).
The study used qualitative and quantitative research methods. The qualitative method was benchmarking, the Facebook pages of the client and those of three other K-Citymarkets operating in Finland were compared. The quantitative research method was a survey. The survey was carried out as a Webropol survey, which was distributed on different Facebook pages over two weeks.
The results of the benchmarking and customer survey were used to create recommendations for action for the client. The recommendations for action were compiled based on theory, and they were also compiled into an easy-to-handle visual material that enables the client to develop Facebook marketing.