Senior Shopin asiakaspersoonien määrittely
Lindqvist, Katja (2024)
Lindqvist, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119591
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe yrityksen viestinnän kehittämisestä asiakaspersoonien avulla syntyi yrityksen todellisesta tarpeesta ja muokkautui yhdessä toimeksiantajayrityksen kanssa. Yrityksessä on koettu, että digitaalisten kanavien kehittämisestä huolimatta, asiakkaat eivät ole löytäneet ja sitoutuneet yrityksen digitaalisten kanavien käyttäjiksi. Franchising-yritys Senior Shop on Pohjoismaiden suurin liikkuva vaatekauppa. Yrityksen asiakkaista suurin osa on eläkkeellä olevia ikäihmisiä. Yritys vie kaupan suoraan asiakkaidensa luokse vierailemalla heidän kohtaamispaikoissaan ja kodeissaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tarkempaa tietoa yrityksen tärkeimmistä asiakkaista ja selvittää heidän kiinnostuksensa kohteita. Työn tutkimuskysymykset olivat, millaisia asiakaspersoonia voidaan löytää, millaiset viestinnän sisällöt kiinnostavat asiakaspersoonia ja missä kanavissa sisältöjä on parasta luoda ja jakaa. Työn teoriaosuudessa tutustuttiin tieteelliseen kirjallisuuteen ja tutkimuksiin, jotka keskittyivät asiakaspersoonien luomiseen sekä sisältömarkkinoinnin osalta sisällön kohdistamiseen luoduille asiakaspersoonille. Digitaalisten kanavien osalta keskityttiin vain yrityksen käytössä oleviin kanaviin. Työ rajattiin koskemaan vain yhden yrittäjän toiminta-aluetta ja asiakkaita, sen vuoksi, että opinnäytetyöntekijä toimii yhtenä yrityksen kahdeksasta yrittäjästä.
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tapaustutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidun yksilöhaastattelun avulla. Haastatteluja tehtiin yhteensä 15 ja tutkimuksen tulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Haastatteluista saatujen vastausten avulla asetettuihin tutkimuskysymyksiin löydettiin vastaukset ja tutkimusongelma saatiin ratkaistua. Opinnäytetyö toteutettiin tammi – huhtikuun 2024 välisenä aikana.
Opinnäytetyön lopputuloksena yritykselle laadittiin neljä asiakaspersoonaa, jotka kuvastavat yrityksen tärkeimpiä asiakkaita. Näiden luotujen asiakaspersoonien avulla tavoitellaan yrityksen asiakkaita oikean sisältöisellä viestinnällä, asiakkaan käyttämissä kanavissa ja oikein kohdennetuilla viestinnän sisällöillä. ABSTRACT
The aim of the thesis was to improve the communications of the franchise's Senior Shop by segmenting its customers. Objective of the thesis was created for the company to facilitate the targeting of communications content by customer persons. Digital channels have been added in the company, but the company's customers have not found them or committed to them. Franchising company Senior Shop is the largest clothing store in the Nordic countries for older people, the company takes the store directly to customers by visiting customer meeting places and elderly people's houses.
The aim of this thesis was to get more detailed information about the company's most important customers and find out their area of interest. The research questions of the thesis were what kind of customer persons can be found, what kind of communications content interests the customer persons, and in which channels it is best to create and share the content. In the theory part of the work, the focus was on the creation of customer personalities and, in terms of content marketing, the targeting of content to created customer personalities. For digital channels, the focus was only on the channels used by the company and the work was limited to only one entrepreneur's area of operation and customers, because the thesis author acts as one of the company's eight entrepreneurs.
This thesis was a qualitative case study in where the data collection was made by interviewing people from the four most important customer groups of the company through a semi-structured interview. The theory section concerned with literature and studies related to the central concepts of the thesis, these were customer personalities and content marketing. The results of the interviews were analysed using content analysis.
As a result of the thesis, four customer personalities were created for the company, reflecting the company's most important customers. These created customer personalities are used to reach the company's customers with the right content communication, channels used by the customer and correctly targeted communication content.
Keywords: segmentalization, communication, elderly people, contents
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tarkempaa tietoa yrityksen tärkeimmistä asiakkaista ja selvittää heidän kiinnostuksensa kohteita. Työn tutkimuskysymykset olivat, millaisia asiakaspersoonia voidaan löytää, millaiset viestinnän sisällöt kiinnostavat asiakaspersoonia ja missä kanavissa sisältöjä on parasta luoda ja jakaa. Työn teoriaosuudessa tutustuttiin tieteelliseen kirjallisuuteen ja tutkimuksiin, jotka keskittyivät asiakaspersoonien luomiseen sekä sisältömarkkinoinnin osalta sisällön kohdistamiseen luoduille asiakaspersoonille. Digitaalisten kanavien osalta keskityttiin vain yrityksen käytössä oleviin kanaviin. Työ rajattiin koskemaan vain yhden yrittäjän toiminta-aluetta ja asiakkaita, sen vuoksi, että opinnäytetyöntekijä toimii yhtenä yrityksen kahdeksasta yrittäjästä.
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tapaustutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidun yksilöhaastattelun avulla. Haastatteluja tehtiin yhteensä 15 ja tutkimuksen tulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Haastatteluista saatujen vastausten avulla asetettuihin tutkimuskysymyksiin löydettiin vastaukset ja tutkimusongelma saatiin ratkaistua. Opinnäytetyö toteutettiin tammi – huhtikuun 2024 välisenä aikana.
Opinnäytetyön lopputuloksena yritykselle laadittiin neljä asiakaspersoonaa, jotka kuvastavat yrityksen tärkeimpiä asiakkaita. Näiden luotujen asiakaspersoonien avulla tavoitellaan yrityksen asiakkaita oikean sisältöisellä viestinnällä, asiakkaan käyttämissä kanavissa ja oikein kohdennetuilla viestinnän sisällöillä.
The aim of the thesis was to improve the communications of the franchise's Senior Shop by segmenting its customers. Objective of the thesis was created for the company to facilitate the targeting of communications content by customer persons. Digital channels have been added in the company, but the company's customers have not found them or committed to them. Franchising company Senior Shop is the largest clothing store in the Nordic countries for older people, the company takes the store directly to customers by visiting customer meeting places and elderly people's houses.
The aim of this thesis was to get more detailed information about the company's most important customers and find out their area of interest. The research questions of the thesis were what kind of customer persons can be found, what kind of communications content interests the customer persons, and in which channels it is best to create and share the content. In the theory part of the work, the focus was on the creation of customer personalities and, in terms of content marketing, the targeting of content to created customer personalities. For digital channels, the focus was only on the channels used by the company and the work was limited to only one entrepreneur's area of operation and customers, because the thesis author acts as one of the company's eight entrepreneurs.
This thesis was a qualitative case study in where the data collection was made by interviewing people from the four most important customer groups of the company through a semi-structured interview. The theory section concerned with literature and studies related to the central concepts of the thesis, these were customer personalities and content marketing. The results of the interviews were analysed using content analysis.
As a result of the thesis, four customer personalities were created for the company, reflecting the company's most important customers. These created customer personalities are used to reach the company's customers with the right content communication, channels used by the customer and correctly targeted communication content.
Keywords: segmentalization, communication, elderly people, contents