”Sen avulla on saanut uusia kavereita ja hyvää mieltä” : nuorisotyön toimien vaikutus kansainvälisten opiskelijoiden hyvinvoinnin- ja osallisuuden kokemuksiin Savitaipaleen kunnassa
Rikama, Janni; Merisalo-Puonti, Hanna (2024)
Rikama, Janni
Merisalo-Puonti, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119483
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee nuorisotyön vaikutusta kansainvälisten opiskelijoiden hyvinvointiin ja osallisuuden kokemuksiin Savitaipaleen kunnassa. Tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, johon osallistui viisi Savitaipaleen lukioikäistä kansainvälistä opiskelijaa. Opinnäytetyön tavoite oli vastata siihen, millainen merkitys nuorisotyön toimilla on kansainvälisten opiskelijoiden hyvinvoinnille ja osallisuudelle.
Tutkielmassa havaittiin, että kansainväliset opiskelijat kohtaavat kielitaitoon ja kulttuuriin liittyviä haasteita, mikä vaikeuttaa heidän sopeutumistaan koulumaailmaan ja vapaa-ajan aktiviteetteihin. Tutkielmassa pyrittiin tarjoamaan vastauksia kansainvälisten opiskelijoiden omiin kokemuksiin hyvinvoinnista ja osallisuudesta. Opinnäytetyön tulokset valottivat nuorisotyön merkitystä kansainvälisten opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä. Havainnot osoittivat, että nuorisotyön tarjoamat aktiviteetit ja tukitoimet lisäävät opiskelijoiden osallisuuden tunnetta ja hyvinvointia.
Haastatellut opiskelijat korostivat nuorisotyön roolia osallisuuden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Nuorisotyön ja koulun välinen yhteistyö sekä tuen tarjoaminen uusille kansainvälisille opiskelijoille olivat avainasemassa heidän sopeutumisessaan uuteen ympäristöön.
Tutkimuksen perusteella esitetään kehitysehdotuksia nuorisotyön ja koulun yhteistyöhön sekä kansainvälisten opiskelijoiden tukemiseen. Näihin kuuluvat muun muassa säännöllisen yhteisöllisen toiminnan järjestäminen sekä opiskelijatutoreiden nimeäminen uusien opiskelijoiden tueksi.
Tutkielmassa havaittiin, että kansainväliset opiskelijat kohtaavat kielitaitoon ja kulttuuriin liittyviä haasteita, mikä vaikeuttaa heidän sopeutumistaan koulumaailmaan ja vapaa-ajan aktiviteetteihin. Tutkielmassa pyrittiin tarjoamaan vastauksia kansainvälisten opiskelijoiden omiin kokemuksiin hyvinvoinnista ja osallisuudesta. Opinnäytetyön tulokset valottivat nuorisotyön merkitystä kansainvälisten opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä. Havainnot osoittivat, että nuorisotyön tarjoamat aktiviteetit ja tukitoimet lisäävät opiskelijoiden osallisuuden tunnetta ja hyvinvointia.
Haastatellut opiskelijat korostivat nuorisotyön roolia osallisuuden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Nuorisotyön ja koulun välinen yhteistyö sekä tuen tarjoaminen uusille kansainvälisille opiskelijoille olivat avainasemassa heidän sopeutumisessaan uuteen ympäristöön.
Tutkimuksen perusteella esitetään kehitysehdotuksia nuorisotyön ja koulun yhteistyöhön sekä kansainvälisten opiskelijoiden tukemiseen. Näihin kuuluvat muun muassa säännöllisen yhteisöllisen toiminnan järjestäminen sekä opiskelijatutoreiden nimeäminen uusien opiskelijoiden tueksi.