"Att låta varje barn lysa": en kvalitativ studie kring positiv pedagogik inom småbarnspedagogik
Lindfors, Ellinor; Lindfors, Emilia (2024)
Lindfors, Ellinor
Lindfors, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119266
Tiivistelmä
Positiv pedagogik är en relativt ny pedagogisk metod som blivit alltmer aktuell inom utbildning. De senaste åren har man även inom småbarnspedagogiken börjat uppmärksamma fördelarna med positiv pedagogik. Till skillnad från småbarnspedagogiken i övriga Finland har Ålands barnomsorg etablerat positiv pedagogik i deras verksamhet; vilket väckte ett intresse att vidareutforska detta.
Syftet med examensarbetet var att granska hur personal inom småbarnspedagogik använder sig av positiv pedagogik i den dagliga verksamheten. Frågeställningarna inkluderade hurudan syn personalen har på positiv pedagogik som utgångspunkt inom småbarnspedagogiken och på vilket sätt positiv pedagogik används i den dagliga verksamheten inom småbarnspedagogiken.
För att på bästa sätt kunna besvara syftet med studien valdes en kvalitativ metod. Studien grundar sig därmed på ett icke-sannolikhetsurval, där respondenterna valdes utgående från deras kunskap och tillgänglighet. Fyra respondenter från olika daghem på Åland intervjuades online genom semistrukturerade intervjuer. Intervjusvaren analyserades med hjälp av ad-hoc-metod.
Resultat blev att personalen använder sig av positiv pedagogik genom att lyfta barnens styrkor, ge varierande och genuint beröm, uppmärksamma små positiva handlingar samt främja positiva relationer. Dessutom framkom att respondenterna inkluderar styrkeord i sitt språkbruk och själva fungerar som rollmodeller när det kommer till att visa känslor och samarbeta. Man kan alltså konstatera att positiv pedagogik tillämpas på ett varierande sätt. Positive pedagogy is a relatively new approach that has gained importance in education. In recent years, there has been a growing interest in the benefits of positive pedagogy in early childhood education. Unlike other parts of Finland, childcare in the Åland Islands has implemented positive pedagogy in their practices, which sparked an interest to explore this further.
The purpose of this thesis was to review how educators in early childhood education incorporate positive pedagogy into their daily routines. The questions included what view the staff has on positive pedagogy in early childhood education, and how positive pedagogy is used in the daily activities of early childhood education.
To best address the purpose of the study, a qualitative method was chosen. The study is based on a non-probability sample, where respondents were selected based on their knowledge and availability. Four educators from different daycare centers on Åland Islands were interviewed through semi-structured online interviews. The interview data were analyzed using an ad-hoc method.
The study found that the educators use positive pedagogy by emphasizing the children's strengths, providing diverse and authentic praise, noticing small positive actions, and promoting positive relationships. Furthermore, it was found that the respondents include strengths in their language and act as role models when it comes to expressing emotions and cooperating. It can be concluded that positive pedagogy is implemented in diverse ways.
Syftet med examensarbetet var att granska hur personal inom småbarnspedagogik använder sig av positiv pedagogik i den dagliga verksamheten. Frågeställningarna inkluderade hurudan syn personalen har på positiv pedagogik som utgångspunkt inom småbarnspedagogiken och på vilket sätt positiv pedagogik används i den dagliga verksamheten inom småbarnspedagogiken.
För att på bästa sätt kunna besvara syftet med studien valdes en kvalitativ metod. Studien grundar sig därmed på ett icke-sannolikhetsurval, där respondenterna valdes utgående från deras kunskap och tillgänglighet. Fyra respondenter från olika daghem på Åland intervjuades online genom semistrukturerade intervjuer. Intervjusvaren analyserades med hjälp av ad-hoc-metod.
Resultat blev att personalen använder sig av positiv pedagogik genom att lyfta barnens styrkor, ge varierande och genuint beröm, uppmärksamma små positiva handlingar samt främja positiva relationer. Dessutom framkom att respondenterna inkluderar styrkeord i sitt språkbruk och själva fungerar som rollmodeller när det kommer till att visa känslor och samarbeta. Man kan alltså konstatera att positiv pedagogik tillämpas på ett varierande sätt.
The purpose of this thesis was to review how educators in early childhood education incorporate positive pedagogy into their daily routines. The questions included what view the staff has on positive pedagogy in early childhood education, and how positive pedagogy is used in the daily activities of early childhood education.
To best address the purpose of the study, a qualitative method was chosen. The study is based on a non-probability sample, where respondents were selected based on their knowledge and availability. Four educators from different daycare centers on Åland Islands were interviewed through semi-structured online interviews. The interview data were analyzed using an ad-hoc method.
The study found that the educators use positive pedagogy by emphasizing the children's strengths, providing diverse and authentic praise, noticing small positive actions, and promoting positive relationships. Furthermore, it was found that the respondents include strengths in their language and act as role models when it comes to expressing emotions and cooperating. It can be concluded that positive pedagogy is implemented in diverse ways.