Optimering av inköp och lagerhantering från en återförsäljares perspektiv
Ekman, Amadeus (2024)
Ekman, Amadeus
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119408
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii ostojen ja varastonhallinnan prosessien parantamista jälleenmyyjäyrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa tekijöitä, jotka vaikuttavat näiden prosessien tehokkuuteen, ja ehdottaa käytännöllisiä parannuksia teoreettisten mallien ja data-analyysin perusteella.
Tutkimus suoritettiin käyttäen sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, mukaan lukien haastatteluja yrityksen avainhenkilöiden kanssa sekä yrityksen sisäisen datan analysointia. Nämä menetelmät valittiin, jotta saataisiin mahdollisimman kokonaisvaltainen kuva olemassa olevista haasteista ja mahdollisuuksista ostojen ja varastonhallinnan toiminnoista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että korkea varaston arvo, joka sitoo merkittävästi pääomaa, on keskeinen haaste. Työssä tuodaan esille, kuinka puutteellinen tiedonkulku ja tehottomat varastonhallintamenetelmät edistävät tätä ongelmaa. Ratkaisuna tähän tutkimus suosittelee erilaisten strategioiden, kuten JIT:n ja tuoteryhmäjohtamisen, käyttöönottoa sekä IT-järjestelmien tehokkaampaa hyödyntämistä. Näillä toimenpiteillä pyritään muun muassa vähentämään varaston kokoa niiden tuotteiden osalta, joilla on hidas kiertonopeus, parantamaan kysyntäennusteita ja tehostamaan tilausprosesseja. Lisäksi tunnistettiin tarve integroida oikea-aikaista, relevanttia ja ajantasaista tietoa päätöksentekoon, jotta ostot voitaisiin tehdä tarkemmin ja varastotasot minimoida.
Soveltamalla teoreettisia näkökulmia käytännön ongelmiin, tämä tutkimus edistää ymmärrystä siitä, miten erityisesti pienet jälleenmyyntiyritykset voivat tehostaa hankinta- ja varastonhallintaprosessejaan, mikä taas voi johtaa kustannussäästöihin ja lisätä asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimus suoritettiin käyttäen sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, mukaan lukien haastatteluja yrityksen avainhenkilöiden kanssa sekä yrityksen sisäisen datan analysointia. Nämä menetelmät valittiin, jotta saataisiin mahdollisimman kokonaisvaltainen kuva olemassa olevista haasteista ja mahdollisuuksista ostojen ja varastonhallinnan toiminnoista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että korkea varaston arvo, joka sitoo merkittävästi pääomaa, on keskeinen haaste. Työssä tuodaan esille, kuinka puutteellinen tiedonkulku ja tehottomat varastonhallintamenetelmät edistävät tätä ongelmaa. Ratkaisuna tähän tutkimus suosittelee erilaisten strategioiden, kuten JIT:n ja tuoteryhmäjohtamisen, käyttöönottoa sekä IT-järjestelmien tehokkaampaa hyödyntämistä. Näillä toimenpiteillä pyritään muun muassa vähentämään varaston kokoa niiden tuotteiden osalta, joilla on hidas kiertonopeus, parantamaan kysyntäennusteita ja tehostamaan tilausprosesseja. Lisäksi tunnistettiin tarve integroida oikea-aikaista, relevanttia ja ajantasaista tietoa päätöksentekoon, jotta ostot voitaisiin tehdä tarkemmin ja varastotasot minimoida.
Soveltamalla teoreettisia näkökulmia käytännön ongelmiin, tämä tutkimus edistää ymmärrystä siitä, miten erityisesti pienet jälleenmyyntiyritykset voivat tehostaa hankinta- ja varastonhallintaprosessejaan, mikä taas voi johtaa kustannussäästöihin ja lisätä asiakastyytyväisyyttä.