Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen osallisuuden tunteen vahvistaminen – toimintaa opiskelijoille

Mannonen, Saara; Tuohimaa, Julia (2024)

 
Avaa tiedosto
Mannonen_Tuohimaa.pdf (781.9Kt)
Lataukset: 


Mannonen, Saara
Tuohimaa, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219772
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen osallisuuden tunteen vahvistaminen. Tarkoituksena oli toteuttaa toiminnalliset ohjaustunnit TUVA-opiskelijoille. Tavoitteena oli opiskelijoiden sosiaalisen osallisuuden tunteen vahvistuminen ohjaustuntien aikana. Työ tehtiin yhteistyössä Sataedun TUVA-koulutuksen kanssa.

Opinnäytetyön teoreettisessa taustassa käsiteltiin nuorten sosiaalista osallisuutta eri muodoissa sekä sen vahvistamista ja edistämistä. Lisäksi perehdyttiin nuorten ohjaustuntiin menetelmänä ja muihin opinnäytetyössä käytettäviin menetelmiin: Kuva- ja kehukortit, Learning cafe, diaesitys, musiikki ja leikit sekä rentoutuminen ja matalan kynnyksen toiminta. Aikaisemmista tutkimuksista ja projekteista kävi ilmi, että sosiaalisen osallisuuden kokemisessa tärkeää on oikeus vaikuttaa omiin asioihin ja saada kuulluksi tulemisen tunnetta.

Ohjaustunnit järjestettiin keväällä 2024. Osallistuvia opiskelijoita oli vaihtelevasti 8–12. Ohjaustunneilla käytiin läpi sosiaalista osallisuutta ja osallistamista. Toiminta tunneilla oli matalan kynnyksen yksilö- ja ryhmätoimintaa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin oppilas- ja opiskelijahuoltolain lisäksi monipuolisesti erilaisia ja luotettavia lähteitä. Aikaisempien tutkimuksien tiedonhaussa käytettiin neljää tietokantaa sekä manuaalista hakua.

Opiskelijoille suunnatun palautekyselyn perusteella enemmistö osallistujista koki sosiaalista osallisuutta ohjaustuntien aikana sekä koki tunnit miellyttäviksi. Yhteyshenkilöltä saatua palautetta hyödynnettiin koko prosessin aikana kehittämällä ohjaustuntien kulkua ja ryhmän vetämistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste