Förnyelse av elfordon – Batteribyte till litiumteknologi och installation av batterihanteringssystem
Nurmio, Edvin; Korpela, Markus (2024)
Nurmio, Edvin
Korpela, Markus
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119518
Tiivistelmä
Viimeaikainen lainsäädäntö rajoittaa polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen myyntiä vuoden 2035 jälkeen. Ennusteiden mukaan vuoteen 2040 mennessä Euroopan unionissa sähköautojen määrä lähestyy 40 miljoonaa. Kuitenkin arvioidaan, että sähköauton elinkaari on vain 12 vuotta. Ilman valmistajien tukea ja vanhenevien akkujen takia tällaiset ajoneuvot joutuvat romutettaviksi. Tämä on tuhlausta.
Esimerkki tällaisesta ajoneuvosta on Buddy M9 Citi-jet 6. Tätä ajoneuvoa valmistettiin Norjassa vuosina 2000–2012, ja valmistajan tekninen tuki on nykyään hyvin rajallista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ottaa tämä ensimmäisen sukupolven sähköauto ja asentaa siihen korvaavat akut ja akunhallintajärjestelmä arvioidakseen sähköauton modernisoinnin haasteet.
Sähköauton modernisoinnissa käytettiin käytettyjä Nissan Leaf LMO-kennoja, hinta 400 € ja uutta Bluetooth-akunhallintajärjestelmää, (BMS), hinta 140 €. Projektin kokonaiskustannukset olivat 5036 €, josta auton hankintakustannukset olivat 3800 €.
Lopputuloksena saatiin seuraavat suorituskykyominaisuudet: kantama on 50-60 km nopeuksilla 0–60 km/h, keskimääräinen energiankulutus on 21,6 kWh/100km, kapasiteetti on 11 kWh mahdollisesta 15 kWh:sta perustuen akun terveystilaan, (SOH), 75%.
Tulevaisuudessa akkukapasiteetin lisääminen, jarrujärjestelmän päivittäminen ja äänieristyksen parantaminen ovat kaikki mahdollisia parannuksia, jotka voivat tehdä autosta mukavamman ja käyttökelpoisemman.
Esimerkki tällaisesta ajoneuvosta on Buddy M9 Citi-jet 6. Tätä ajoneuvoa valmistettiin Norjassa vuosina 2000–2012, ja valmistajan tekninen tuki on nykyään hyvin rajallista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ottaa tämä ensimmäisen sukupolven sähköauto ja asentaa siihen korvaavat akut ja akunhallintajärjestelmä arvioidakseen sähköauton modernisoinnin haasteet.
Sähköauton modernisoinnissa käytettiin käytettyjä Nissan Leaf LMO-kennoja, hinta 400 € ja uutta Bluetooth-akunhallintajärjestelmää, (BMS), hinta 140 €. Projektin kokonaiskustannukset olivat 5036 €, josta auton hankintakustannukset olivat 3800 €.
Lopputuloksena saatiin seuraavat suorituskykyominaisuudet: kantama on 50-60 km nopeuksilla 0–60 km/h, keskimääräinen energiankulutus on 21,6 kWh/100km, kapasiteetti on 11 kWh mahdollisesta 15 kWh:sta perustuen akun terveystilaan, (SOH), 75%.
Tulevaisuudessa akkukapasiteetin lisääminen, jarrujärjestelmän päivittäminen ja äänieristyksen parantaminen ovat kaikki mahdollisia parannuksia, jotka voivat tehdä autosta mukavamman ja käyttökelpoisemman.