Geriatrisen arvioinnin osaamisalueet : koulutusmallin sisällön kehittäminen sairaanhoitajille
Huusko, Heli-Maria (2024)
Huusko, Heli-Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219787
Tiivistelmä
Väestön ikääntyminen on globaali haaste. Moniammatillinen, kokonaisvaltainen geriatrinen arviointi on tehokas ikääntyneen toimintakyvyn arviointiin kehitetty menetelmä, jossa sairaanhoitaja työskentelee keskeisessä roolissa. Sairaanhoitaja tarvitsee geriatrista arviointiosaamista sairauksien pahenemisvaiheiden ennaltaehkäisyyn, terveyden edistämiseen, toimintakyvyn arviointiin, hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arvioon niin perusterveydenhuollossa, kuin erikoissairaanhoidossakin.
Tässä ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäyteprojektissa tarkoituksena oli avata sairaanhoitajien geriatrisen arviointiosaamisen keskeisiä osaamisalueita. Tavoitteena oli luoda sisältöä uuteen, kehitettävään koulutusmalliin, joka vastaa työelämän sekä iäkkään väestön tarpeita. Opinnäytetyö koostuu kuvailevasta kirjallisuuskatsauksesta sekä työpajamenetelmällä kerätystä geriatrista arviointityötä tekevien sairaanhoitajien ja geriatrien näkemyksistä työn osaamisperusteista. Aineistot analysoitiin teemoittelemalla.
Sairaanhoitajan geriatrisen arviointiosaamisesta syntyi seitsemän pääteemaa: gerontologian perusteiden hallinta, kliiniset taidot ja terveydentilan arviointi, geriatrisen potilaan erityispiirteiden hallinta, ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteiden hallinta, kokonaisvaltainen toimintakyvyn arviointi, sosiaalisten ongelmien tunnistaminen, vuorovaikutustaidot ja geriatrisen arviointiprosessin hallinta. Geriatrisen arvioinnin opettamisessa tulisi käyttää luento-opetuksen lisäksi erilaisia käytännön läheisiä opetusmenetelmiä, kuten simulaatio-opetusta ja case-pohjaisia menetelmiä. Tämä opinnäytetyö liittyy Turun AMK:n Comprehensive Geriatric Assessment Skills Education Programme for Nurses – Can You See The Big Picture? – hankkeeseen (Erasmus+, 2024–2027, https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/hae-projekteja/bigpicture/), jossa tavoitteena on kehittää geriatriseen arviointiin keskittyvää koulutusta.
Tässä ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäyteprojektissa tarkoituksena oli avata sairaanhoitajien geriatrisen arviointiosaamisen keskeisiä osaamisalueita. Tavoitteena oli luoda sisältöä uuteen, kehitettävään koulutusmalliin, joka vastaa työelämän sekä iäkkään väestön tarpeita. Opinnäytetyö koostuu kuvailevasta kirjallisuuskatsauksesta sekä työpajamenetelmällä kerätystä geriatrista arviointityötä tekevien sairaanhoitajien ja geriatrien näkemyksistä työn osaamisperusteista. Aineistot analysoitiin teemoittelemalla.
Sairaanhoitajan geriatrisen arviointiosaamisesta syntyi seitsemän pääteemaa: gerontologian perusteiden hallinta, kliiniset taidot ja terveydentilan arviointi, geriatrisen potilaan erityispiirteiden hallinta, ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteiden hallinta, kokonaisvaltainen toimintakyvyn arviointi, sosiaalisten ongelmien tunnistaminen, vuorovaikutustaidot ja geriatrisen arviointiprosessin hallinta. Geriatrisen arvioinnin opettamisessa tulisi käyttää luento-opetuksen lisäksi erilaisia käytännön läheisiä opetusmenetelmiä, kuten simulaatio-opetusta ja case-pohjaisia menetelmiä. Tämä opinnäytetyö liittyy Turun AMK:n Comprehensive Geriatric Assessment Skills Education Programme for Nurses – Can You See The Big Picture? – hankkeeseen (Erasmus+, 2024–2027, https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/hae-projekteja/bigpicture/), jossa tavoitteena on kehittää geriatriseen arviointiin keskittyvää koulutusta.