Valosuunnittelun ja demoilun merkitys liikkuvassa kuvassa : case: RAAKA-lyhytdokumenttielokuva
Peltola, Elise (2024)
Peltola, Elise
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119617
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee valaisun suunnittelun ja demoilun merkitystä liikkuvan kuvan toteutuksessa. Tavoitteena oli selvittää, millainen vaikutus suunnitteluprosessilla on kuvauksien sujuvuuteen sekä itse lopputulokseen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa määriteltiin, mitä valosuunnittelu ja demoilu ovat, sekä millaisia osa-alueita ja vaiheita ne pitävät sisällään. Empiirisessä osuudessa aihetta tutkittiin laadullisena tapaustutkimuksena perehtymällä valaisun suunnitteluprosessiin RAAKA-lyhytdokumenttielokuvassa, joka toimi tekijän lopputyönä Tampereen ammattikorkeakoulussa.
RAA’AN valosuunnitteluprosessissa korostuu kaksi osa-aluetta, jotka vaikuttivat keskeisesti projektin onnistumiseen. Erityisesti demoilulla oli projektille useita selkeitä hyötyjä, jotka vaikuttivat suoraan lopputulokseen. Demoilujen avulla projektia suunniteltiin ja rakennettiin eteenpäin kokonaisvaltaisesti alusta alkaen. Demot tarjosivat mahdollisuuden kokeilla ja kehittää ideoita, ja näin ylläpitää jatkuvaa oppimista. Lisäksi ne auttoivat kartoittamaan ja ehkäisemään mahdollisia riskitekijöitä etukäteen. Demoilujen myötä myös työryhmän yhteistyöskentely harjaantui. Toisena merkittävänä osa-alueena RAA’AN tapauksessa korostui tiivis, yhteistyöpohjainen suunnittelu, joka kantoi projektia samaan suuntaan joka osastolta alusta alkaen. Yhteistyöpohjaisen suunnittelun vaikutukset heijastuivat selkeästi kuvauksiin, kun kaikilla oli varmuus ja luotto työryhmään ja jokaisen panokseen. Selkeät, yhteiset päämäärät moninkertaistivat projektin mahdollisuuksia onnistua.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa käytännönläheistä tietoa valosuunnitteluun ja sen eri osa-alueisiin ja vaiheisiin liikkuvan kuvan parissa työskenteleville. Työ voidaan nähdä erityisen hyödyllisenä opiskelijoille sekä aloittelijoille, joilla kokemattomuus ja ennakkosuunnittelun puutteellisuus heijastuvat usein negatiivisesti kuvauksiin ja/tai lopputulokseen. Opinnäytetyössä aloitettua tutkimusta voitaisiin jatkaa esimerkiksi tarkastelemalla aihetta valoilmaisullisesta ja dramaturgisesta näkökulmasta. Mielenkiintoista olisi myös kartoittaa ammattivalaisijoiden kokemuksia erityisesti demoilun merkityksestä osana valosuunnitteluprosessia.
RAA’AN valosuunnitteluprosessissa korostuu kaksi osa-aluetta, jotka vaikuttivat keskeisesti projektin onnistumiseen. Erityisesti demoilulla oli projektille useita selkeitä hyötyjä, jotka vaikuttivat suoraan lopputulokseen. Demoilujen avulla projektia suunniteltiin ja rakennettiin eteenpäin kokonaisvaltaisesti alusta alkaen. Demot tarjosivat mahdollisuuden kokeilla ja kehittää ideoita, ja näin ylläpitää jatkuvaa oppimista. Lisäksi ne auttoivat kartoittamaan ja ehkäisemään mahdollisia riskitekijöitä etukäteen. Demoilujen myötä myös työryhmän yhteistyöskentely harjaantui. Toisena merkittävänä osa-alueena RAA’AN tapauksessa korostui tiivis, yhteistyöpohjainen suunnittelu, joka kantoi projektia samaan suuntaan joka osastolta alusta alkaen. Yhteistyöpohjaisen suunnittelun vaikutukset heijastuivat selkeästi kuvauksiin, kun kaikilla oli varmuus ja luotto työryhmään ja jokaisen panokseen. Selkeät, yhteiset päämäärät moninkertaistivat projektin mahdollisuuksia onnistua.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa käytännönläheistä tietoa valosuunnitteluun ja sen eri osa-alueisiin ja vaiheisiin liikkuvan kuvan parissa työskenteleville. Työ voidaan nähdä erityisen hyödyllisenä opiskelijoille sekä aloittelijoille, joilla kokemattomuus ja ennakkosuunnittelun puutteellisuus heijastuvat usein negatiivisesti kuvauksiin ja/tai lopputulokseen. Opinnäytetyössä aloitettua tutkimusta voitaisiin jatkaa esimerkiksi tarkastelemalla aihetta valoilmaisullisesta ja dramaturgisesta näkökulmasta. Mielenkiintoista olisi myös kartoittaa ammattivalaisijoiden kokemuksia erityisesti demoilun merkityksestä osana valosuunnitteluprosessia.