Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Teacher’s technology acceptance at Turku University of Applied Sciences : an expert interview

Nummelin, Eetu (2024)

 
Avaa tiedosto
Nummelin_Eetu.pdf (1.582Mt)
Lataukset: 


Nummelin, Eetu
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320015
Tiivistelmä
Suomen koulutustason kehitys on pysähtynyt paikalleen ja oppilaiden oppimistulokset ovat heikentyneet, mikä on ristiriidassa koulutusalan teknologisten edistysaskelten kanssa. Opettajilla on lukuisia vaihtoehtoja opetusvälineiksi, mutta he eivät näytä hyödyntävän kaikkia näiden tarjoamia mahdollisuuksia. Tämä opinnäytetyö pyrki selvittämään miten opettajat reagoivat uuteen opetusteknologiaan ja miten opettajien teknologiahyväksyntää voitaisiin parantaa.

Tutkimusmetodina neljää (4) Turun ammattikorkeakoulun opettajaa haastateltiin, jonka jälkeen haastateltaville esiteltiin opinnäytetyötä varten kehitettyä työkalua. Työkalulla opettajat voivat luoda pieniä tunnustettavia osaamiskokonaisuuksia eli mikrokredentiaaleja (engl. micro-credential) Artificial Intelligence, Innovation and Society (AIIS) -virtuaalioppimisympäristöön.

Tämä opinnäytetyö osoitti, että koettu hyödyllisyys (engl. perceived usefulness) on tärkeää opettajille. Opettajat ovat perusluonteeltaan kiinnostuneita innovaatioista ja parannuksista koulutusalalla, mutta resurssipula tekee monista heistä kriittisempiä muutoksille ja varovaisempia oppimaan jotain uutta. Hyvät käytettävyyden ja helppokäyttöisyyden tasot voivat auttaa säästämään resursseja, jos se tekee työkalun oppimisesta ja käytöstä tehokkaampaa.
 
Education levels in Finland have stayed stagnant and student learning outcomes have been declining despite technological advancements in the educational field. Teachers have options for teaching tools but do not seem to be using the affordances of these technologies. This thesis aimed to investigate the factors influencing teachers’ reactions when introduced to new teaching technologies and how the technology acceptance levels of teachers could be increased.

For the research design, four (4) teachers from Turku University of Applied Sciences were interviewed in a qualitative semi-structured expert interview. Each interviewee received an experimental intervention in which they were instructed to use a research prototype, named TeacherTool, developed for this study with which teachers can create a micro-credential task for a collaborative virtual learning environment.

This study found that perceived usefulness is important for teachers, who are at their core interested in improvements in the educational field, but the lack of resources makes many of them more critical of change. Good levels of usability and ease-of-use can help to save resources if it makes learning and using the tool efficient.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste