Brändin tunnettuuden lisääminen : case: kosmetiikkamyymälä GlowStation
Kosklin, Katja (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320025
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli nostaa tietoisuutta korealaisen kosmetiikan myymälästä Turun alueella. Tässä työssä selvitettiin miksi Turun alueella asuvat potentiaaliset asiakkaat eivät vielä tiedä, että Hansakorttelissa on korealaista kosmetiikkaa tarjoava myymälä. Lisäksi selvitettiin, millaisilla keinoilla voidaan parantaa ja nostaa potentiaalisten asiakkaiden
tietämystä. Työn tuloksilla haluttiin löytää keinoja potentiaalisten asiakkaiden hankintaan, kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja tätä kautta lisätä myyntiä.
Työn tietopohjaosuus käsittelee brändin tunnettuutta, sen tärkeyttä menestykselle sekä sitä, miten tunnettuutta voidaan lisätä. Tämän lisäksi käytiin läpi kosmetiikan brändäystä ja sen markkinointia sekä tunnettuja kosmetiikkabrändejä ja niiden menestykseen vaikuttavia tekijöitä.
Tiedonkeruun menetelmissä hyödynnettiin kyselyä, jonka avulla saatiin tietoa siitä, miten tämänhetkiset asiakkaat ovat saaneet tietää GlowStationin myymälästä, ja miksi taas jotkut eivät vielä olleet tienneet. Kysely oli auki kaksi viikkoa ja keräsi 409 vastausta. Kyselyä jaettiin myymälässä QR-koodilla, Facebookin K-Beauty Suomi -ryhmässä ja yrityksen Instagram tilillä. Tietopohjaa ja kyselyä vahvistettiin asiantuntijahaastattelun avulla, johon haastateltiin myymälän markkinointivastaavaa.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että asiakkaat olivat löytäneet myymälän suurimmaksi osaksi sosiaalisen median kanavien kautta ja kuulemalla joltakin. Haastattelun tuloksista selvisi, ettei GlowStation juurikaan hyödynnä paikallista mainontaa ja tunnettuus on sosiaalisesta mediasta riippuvainen. Silti sosiaalisen median toimintaa voitaisiin myös lisätä ja parantaa.
Tunnettuuden lisäämiseksi luotiin kehittämisehdotuksia. Ehdotuksia luotiin ajankohtaiseen tietoon, kyselyyn ja haastatteluun perustuen. Näitä olivat erottautumistekijät, markkinointi eri ikäryhmille, sanan levittäminen, brändi-imago, digitaaliset palvelut, paikallinen mainonta ja sosiaalisen median tiimi. Tietoa voidaan hyödyntää myös uusien myymälöiden toiminnassa.
tietämystä. Työn tuloksilla haluttiin löytää keinoja potentiaalisten asiakkaiden hankintaan, kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja tätä kautta lisätä myyntiä.
Työn tietopohjaosuus käsittelee brändin tunnettuutta, sen tärkeyttä menestykselle sekä sitä, miten tunnettuutta voidaan lisätä. Tämän lisäksi käytiin läpi kosmetiikan brändäystä ja sen markkinointia sekä tunnettuja kosmetiikkabrändejä ja niiden menestykseen vaikuttavia tekijöitä.
Tiedonkeruun menetelmissä hyödynnettiin kyselyä, jonka avulla saatiin tietoa siitä, miten tämänhetkiset asiakkaat ovat saaneet tietää GlowStationin myymälästä, ja miksi taas jotkut eivät vielä olleet tienneet. Kysely oli auki kaksi viikkoa ja keräsi 409 vastausta. Kyselyä jaettiin myymälässä QR-koodilla, Facebookin K-Beauty Suomi -ryhmässä ja yrityksen Instagram tilillä. Tietopohjaa ja kyselyä vahvistettiin asiantuntijahaastattelun avulla, johon haastateltiin myymälän markkinointivastaavaa.
Kyselyn tuloksista ilmeni, että asiakkaat olivat löytäneet myymälän suurimmaksi osaksi sosiaalisen median kanavien kautta ja kuulemalla joltakin. Haastattelun tuloksista selvisi, ettei GlowStation juurikaan hyödynnä paikallista mainontaa ja tunnettuus on sosiaalisesta mediasta riippuvainen. Silti sosiaalisen median toimintaa voitaisiin myös lisätä ja parantaa.
Tunnettuuden lisäämiseksi luotiin kehittämisehdotuksia. Ehdotuksia luotiin ajankohtaiseen tietoon, kyselyyn ja haastatteluun perustuen. Näitä olivat erottautumistekijät, markkinointi eri ikäryhmille, sanan levittäminen, brändi-imago, digitaaliset palvelut, paikallinen mainonta ja sosiaalisen median tiimi. Tietoa voidaan hyödyntää myös uusien myymälöiden toiminnassa.