Raitiovaunun huolto-ohjelman opti-moinnin vaikutukset LCC-laskentaan
Haapakoski, Pekka (2024)
Haapakoski, Pekka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320044
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia raitiovaunujen jo optimoidun huolto-ohjelman tuloksia ja arvioida sen vaikutuksia kunnossapitokustannuksiin, työaikaan ja varaosakustannuksiin, sekä vikataajuuteen verrattuna vaunuvalmistajan määrittelemään huolto-ohjelmaan. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa vertailtiin Kaupunkiliikenne Oy:n sisäisen huolto-ohjelma-tutkimuksen aikaisia tuloksia, jossa kahdelle 20 raitiovaunun tutkimusjoukolle oli luotu eri huolto-ohjelmat. Vertailuryhmien huoltotietoja ja vikataajuuksia tarkasteltiin 27 kuukauden ajanjakson aikana syntyneestä datasta. Tutkimuksessa havaittiin, että optimoitu huolto-ohjelma vähensi kunnossapitoon käytettyä työaikaa ja työ-kustannuksia. Huolto-ohjelmien vikataajuuksissa ei havaittu erovaisuuksia vaan ne käyttäytyivät kokonaisuudessaan samalla tavalla järjestelmittäin. Myöskään luotettavuuteen eli linjavikaantumisten määrässä ei havaittu kasvua optimoidun- ja alkuperäisen huolto-ohjelman välillä. Huolto-ohjelmia optimoimalla voidaan saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä pitkällä aikavälillä, jos tar-kastellaan koko raitiovaunukaluston elinkaarta. Tulokset tukevat huolto-ohjelmien optimoinnin ja kehittämisen merkitystä kunnossapidon tehostamisessa ja kustannusten hallinnassa. Tulevaisuudessa huolto-ohjelmien optimointia ja tarkastelua tulee jatkaa Kaupunkiliikenne Oy:ssä, jotta parhaat tulokset voidaan saavuttaa myös kaluston ikääntyessä.