Tietokonepelaajien motivaatio kestävään pelaamiseen ja pelikoneiden elinkaaren pidentämiseen : asiakastutkimus Jimm´s PC-Store Oy
Raunu, Taru (2024)
Raunu, Taru
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219790
Tiivistelmä
Tietokonepelaaminen eli e-urheilu on sekä Suomessa että maailmanlaajuisesti merkittävä harrastus pelaajamäärien ja peliteollisuuden kasvaessa vuosittain. Samalla elektroniikkalaitteiden markkinan kasvaessa, niihin käytettävien materiaalien ja arvokkaimpien raaka-aineiden kierrätyksen ja uudelleenkäytön merkitys ja tarve kasvaa. Tietokonepelaamista harrastavien omaa halukkuutta ja motivaatiota kestävään pelaamiseen ja pelikoneen elinkaaren pidentämiseen ei ole Suomessa aiemmin tutkittu.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, löytyykö pöytätietokoneella tietokonepelaamista harrastavista potentiaalista kysyntää kiertotalouden liiketoimintamalleille. Tutkimuksessa selvitettiin tietokonepelaajien tärkeimpiä motivaatiotekijöitä, jotka edistävät kestävää pelaamista. Myös pelikoneiden elinkaarta pidentävien toimenpiteiden yleisyyttä ja kiertotalouden liiketoimintana syntyvien tuotteiden hintamielikuvaa tutkittiin.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jimm´s PC-Store Oy. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin määrällisenä asiakastutkimuksena toimeksiantajan asiakkailta. Webropol-ohjelmistolla toteutettuun kyselyyn vastasi yli 1400 asiakasta ja vastausprosentti oli noin viisi prosenttia. Opinnäytetyön julkisen osan lisäksi toimeksiantajalle on toimitettu erillinen liite, joka sisältää tarkemman liiketoiminnallisen analyysin.
Tutkimuksen perusteella kestävä kuluttaminen on tärkeää tietokonepelaamista harrastaville, joten markkinassa on potentiaalia kiertotalouden liiketoimintamalleille. Motivaationa kestävälle pelaamiselle ja pelikoneen elinkaarta pidentäville toimille on yleensä tasapainottelu oman talouden antamien raamien ja omien tarpeiden priorisoinnin välillä. Peliharrastuksen kestävyys ei ole aina tavoitteellista ja pelaajan elämäntapa ei ole välttämättä kestävä mutta sivutuotteena pelaajien toiminnan ansiosta pelaaminen voi olla kestävää.
Koska aihealuetta ei ole aiemmin Suomessa tutkittu, jatkotutkimukseen löytyy useita aiheita. Tämän tutkimuksen tavoitteen kannalta jatkotutkimus kannattaa kohdentaa asiakkaille osana kiertotaloustuotteiden myynnin testaamista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, löytyykö pöytätietokoneella tietokonepelaamista harrastavista potentiaalista kysyntää kiertotalouden liiketoimintamalleille. Tutkimuksessa selvitettiin tietokonepelaajien tärkeimpiä motivaatiotekijöitä, jotka edistävät kestävää pelaamista. Myös pelikoneiden elinkaarta pidentävien toimenpiteiden yleisyyttä ja kiertotalouden liiketoimintana syntyvien tuotteiden hintamielikuvaa tutkittiin.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jimm´s PC-Store Oy. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin määrällisenä asiakastutkimuksena toimeksiantajan asiakkailta. Webropol-ohjelmistolla toteutettuun kyselyyn vastasi yli 1400 asiakasta ja vastausprosentti oli noin viisi prosenttia. Opinnäytetyön julkisen osan lisäksi toimeksiantajalle on toimitettu erillinen liite, joka sisältää tarkemman liiketoiminnallisen analyysin.
Tutkimuksen perusteella kestävä kuluttaminen on tärkeää tietokonepelaamista harrastaville, joten markkinassa on potentiaalia kiertotalouden liiketoimintamalleille. Motivaationa kestävälle pelaamiselle ja pelikoneen elinkaarta pidentäville toimille on yleensä tasapainottelu oman talouden antamien raamien ja omien tarpeiden priorisoinnin välillä. Peliharrastuksen kestävyys ei ole aina tavoitteellista ja pelaajan elämäntapa ei ole välttämättä kestävä mutta sivutuotteena pelaajien toiminnan ansiosta pelaaminen voi olla kestävää.
Koska aihealuetta ei ole aiemmin Suomessa tutkittu, jatkotutkimukseen löytyy useita aiheita. Tämän tutkimuksen tavoitteen kannalta jatkotutkimus kannattaa kohdentaa asiakkaille osana kiertotaloustuotteiden myynnin testaamista.