YAMK-tutkinnon vaikutukset insinöörien urakehitykseen tasa-arvon näkökulmasta
Lindberg, Anne (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320034
Tiivistelmä
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot ovat antaneet vuodesta 2005 alkaen mahdollisuuden hakea työtehtäviin, jotka edellytettävät ylempää korkeakoulututkintoa, antaen siis saman kelpoisuuden kuin yliopistojen maisteritutkinnot. Nämä YAMK-tutkinnot ovat kuitenkin alusta asti kärsineet huonosta tunnettuudesta, eivätkä tutkinnon suorittaneet ole aina edenneet tutkintoa vastaaviin työtehtäviin. Näin on käynyt myös insinööreille tekniikan alalla. Miehet ovat hyötyneet tutkinnosta naisia enemmän. Tekniikan alalla tasa-arvoisen urakehityksen esteenä on myös alan miesvaltaisuus, eivätkä naiset etene urallaan miesten tavoin. Tämä segregaatio lisää epätasa-arvoa ja ylläpitää sukupuolistereotypioita. Teknologia koskettaa kuitenkin meitä kaikkia, jonka vuosi naisten osaamiselle ja työvoimalle on suuri tarve.
Tutkimustyössä tarkasteltiin ylempien ammattikorkeakoulututkintojen tunnettuutta, insinöörien työhönsijoittumista, sekä tutkinnon suorittaneiden urakehitystä tasa-arvon näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää millä tavoin YAMK-tutkinnon suorittaneet insinöörit ovat hyötyneet tutkinnosta ja millä tavoin miesten ja naisten kokemukset urakehityksestä eroavat. Tutkimuksessa selvitettiin myös urakehityksessä kohdattuja haasteita ja tasa-arvon toteutumista.
Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyllä. Tutkimuskohteena olivat vuosina 2019–2022 kolmesta eri ammatti-korkeakoulusta YAMK-tutkinnon suorittaneet insinöörit. Tutkimuskysymykset koskivat uralla etenemistä tutkin-non jälkeen, työelämän tasa-arvoa, sekä urakehityksessä kohdattuja haasteita. Tämän lisäksi tarkasteltiin ja analysoitiin jo tehtyjä tutkimuksia insinöörien urakehityksestä ja työhönsijoittumista, sekä YAMK-tutkintojen työelämävastaavuudesta.
Tutkimus tuotti sekä määrällistä että laadullista tutkimusaineistoa. Tutkimustuloksista tehdyt johtopäätökset osoittivat, ettei YAMK-tutkinto aina täytä koulutukseen hakeutuneiden odotuksia, eikä se siten aina takaa koulutusta vastaavaan työhön etenemistä. Tulosten perusteella miehet olivat hyötyneet tutkinnosta naisia huomattavasti enemmän. Tutkimustulokset osoittivat naisten kohtamaa väheksyntää ja syrjintää. Tekniikan ala on edelleen hyvin miesvaltainen. Naisia tulisikin saada enemmän alalle. Myös YAMK-tutkinnon tunnettuus olisi yksi tärkeä kehityksen kohde.
Tutkimustyössä tarkasteltiin ylempien ammattikorkeakoulututkintojen tunnettuutta, insinöörien työhönsijoittumista, sekä tutkinnon suorittaneiden urakehitystä tasa-arvon näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää millä tavoin YAMK-tutkinnon suorittaneet insinöörit ovat hyötyneet tutkinnosta ja millä tavoin miesten ja naisten kokemukset urakehityksestä eroavat. Tutkimuksessa selvitettiin myös urakehityksessä kohdattuja haasteita ja tasa-arvon toteutumista.
Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyllä. Tutkimuskohteena olivat vuosina 2019–2022 kolmesta eri ammatti-korkeakoulusta YAMK-tutkinnon suorittaneet insinöörit. Tutkimuskysymykset koskivat uralla etenemistä tutkin-non jälkeen, työelämän tasa-arvoa, sekä urakehityksessä kohdattuja haasteita. Tämän lisäksi tarkasteltiin ja analysoitiin jo tehtyjä tutkimuksia insinöörien urakehityksestä ja työhönsijoittumista, sekä YAMK-tutkintojen työelämävastaavuudesta.
Tutkimus tuotti sekä määrällistä että laadullista tutkimusaineistoa. Tutkimustuloksista tehdyt johtopäätökset osoittivat, ettei YAMK-tutkinto aina täytä koulutukseen hakeutuneiden odotuksia, eikä se siten aina takaa koulutusta vastaavaan työhön etenemistä. Tulosten perusteella miehet olivat hyötyneet tutkinnosta naisia huomattavasti enemmän. Tutkimustulokset osoittivat naisten kohtamaa väheksyntää ja syrjintää. Tekniikan ala on edelleen hyvin miesvaltainen. Naisia tulisikin saada enemmän alalle. Myös YAMK-tutkinnon tunnettuus olisi yksi tärkeä kehityksen kohde.