Sosiaalisen median hyödyntäminen neuvolatyössä : kyselytutkimus neuvolapalveluiden asiakkaille
Malvisalo, Minna (2024)
Malvisalo, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219824
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää erään hyvinvointialueen neuvola-asiakkaiden toiveita ja mielenkiinnon kohteita neuvolapalveluiden sosiaalisen median sisältöön liittyen. Tavoitteena oli lisätä tietoa neuvola-asiakkaiden sosiaalisen median käytöstä. Tämän tiedon avulla neuvolapalveluiden sosiaalista mediaa voidaan kehittää vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Teoriaosuudessa käsitellään muun muassa äitiys- ja lastenneuvolapalvelua, sosiaalista mediaa, sisällöntuotantoa ja terveysviestintää sosiaalisessa mediassa.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 43 neuvolapalveluita käyttävää asiakasta. Vastaukset analysoitiin määrällisen ja laadullisen lähestymistavan mukaisesti osaksi tutkimusta.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että neuvolapalveluiden asiakkaat suhtautuvat myönteisesti neuvolan tuottamaan sosiaalisen median sisältöön. Tutkittavat ovat aktiivisimmillaan sosiaalisessa mediassa illalla ja parhaat alustat seuraajien kohtaamiseen ovat WhatsApp, Instagram ja Facebook. Sosiaalisen median päivityksissä visuaalisuus nousee vahvasti esiin, sillä tutkittavien mielenkiinnon herättää parhaiten päivitykset, joissa on kuva ja tekstiä, video tai pelkkä kuva. Tutkimuksessa nousi esiin kuusi aihealuetta, joista neuvolan toivottiin tekevän julkaisuja. Aihealueet olivat terveys, synnytys, suositukset, tuki, kehitys sekä tunnetaidot. Tutkittavista suurin osa koki, että neuvolapalveluiden jakamalle tiedolle sosiaalisessa mediassa olisi tarvetta tai he hyötyisivät siitä.
Opinnäytetyön aiheen valinta muodostui opinnäytetyön tekijän omasta kiinnostuksesta neuvolatyötä kohtaan sekä aiheen ajankohtaisuudesta. Sosiaalinen media on iso osa elämäämme nykyaikana ja todennäköisesti se tulee vakiinnuttamaan asemaansa osana arkeamme jatkossakin. Tutkittuun tietoon perustuvan ja asiakkaiden tarpeisiin vastaavan tiedon kokoaminen yhteen paikkaan palvelee sekä neuvolapalveluiden asiakkaita että siellä
työskenteleviä terveydenhoitajia.
Tulevaisuudessa voitaisiin tutkia, kuinka neuvolan sosiaalinen media on tavoittanut asiakkaansa ja ovatko asiakkaat kokeneet hyötyvänsä heille suunnatusta sosiaalisen median sisällöstä.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 43 neuvolapalveluita käyttävää asiakasta. Vastaukset analysoitiin määrällisen ja laadullisen lähestymistavan mukaisesti osaksi tutkimusta.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että neuvolapalveluiden asiakkaat suhtautuvat myönteisesti neuvolan tuottamaan sosiaalisen median sisältöön. Tutkittavat ovat aktiivisimmillaan sosiaalisessa mediassa illalla ja parhaat alustat seuraajien kohtaamiseen ovat WhatsApp, Instagram ja Facebook. Sosiaalisen median päivityksissä visuaalisuus nousee vahvasti esiin, sillä tutkittavien mielenkiinnon herättää parhaiten päivitykset, joissa on kuva ja tekstiä, video tai pelkkä kuva. Tutkimuksessa nousi esiin kuusi aihealuetta, joista neuvolan toivottiin tekevän julkaisuja. Aihealueet olivat terveys, synnytys, suositukset, tuki, kehitys sekä tunnetaidot. Tutkittavista suurin osa koki, että neuvolapalveluiden jakamalle tiedolle sosiaalisessa mediassa olisi tarvetta tai he hyötyisivät siitä.
Opinnäytetyön aiheen valinta muodostui opinnäytetyön tekijän omasta kiinnostuksesta neuvolatyötä kohtaan sekä aiheen ajankohtaisuudesta. Sosiaalinen media on iso osa elämäämme nykyaikana ja todennäköisesti se tulee vakiinnuttamaan asemaansa osana arkeamme jatkossakin. Tutkittuun tietoon perustuvan ja asiakkaiden tarpeisiin vastaavan tiedon kokoaminen yhteen paikkaan palvelee sekä neuvolapalveluiden asiakkaita että siellä
työskenteleviä terveydenhoitajia.
Tulevaisuudessa voitaisiin tutkia, kuinka neuvolan sosiaalinen media on tavoittanut asiakkaansa ja ovatko asiakkaat kokeneet hyötyvänsä heille suunnatusta sosiaalisen median sisällöstä.