Ensisijaisesti etänä : toimintamalli etävastaanottotyön kasvun tukemiseen Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soiten perusterveydenhuollon vastanottopalveluissa
Kukkohovi, Sari (2024)
Kukkohovi, Sari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053119423
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite, joka tavoittelee, että vuoteen 2030 mennessä sosiaali- ja terveyspalveluissa asiakas- ja potilaskontakteista vähintään 35 % toteutuu etänä. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli kartoittaa millaisia keinoja ja mitä tukea tarvitaan Soiten perusterveydenhuollon vastaanottopalveluissa etävastaanottotyön lisäämisen mahdollistamiseksi työntekijän, esihenkilön ja työyhteisön näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, mitä työnantajan ja esihenkilön tulisi varmistaa ja kuinka toimia, että etävastaanottotyö houkuttelee työntekijää ja työtä voidaan tyydyttävällä tavalla tehdä. Kehittämistehtävän tavoitteena oli synnyttää uutta oivallusta ja myös saada kehitettyä keinoja etätyön tukemiseen ja onnistumiseen. Kehittämistehtävän konkreettisena tehtävänä oli valmistella toimintamalli etävastaanottotyön tukemisen keinoista.
Kehittämistehtävä toteutettiin yhteiskehittämisen menetelmin ottamalla mukaan perusterveydenhuollon työyhteisön työntekijät ja esihenkilöt kehittämispalavereihin. Ideointi- ja suunnittelupalaverista edettiin Learning cafe -työskentelytavalla toteutettuun työpajaan. Tämän jälkeen koottiin työpajan tuotoksista osallistujien kommenttikierrosten jälkeen toimintamalli. Toimintamalli tullaan esittelemään työntekijöille vastaanottojen palavereissa.
Toimintamalli kokoaa yhteen potilaaseen, työntekijään, työyhteisöön ja teknisiin asioihin liittyvät yhteiset ajatukset ja visiot käytännöistä, joilla saadaan aikaan toimivaa etävastaanottotyötä. Tutun potilaan hoitaminen etänä on vaikuttavaa ja on tärkeää varmistaa hoidon jatkuvuus järjestettäessä etävastaanottoaikaa potilaalle. Parhaiten etävastaanottotyö onnistuu työpaikan käytännöt ja kliinisen työn hallitsevalta työntekijältä ja toisaalta etätyön mahdollisuus tarjoaa joustavuutta esimerkiksi työaikaan. Yhteyden säilyttäminen työyhteisöön etätyössä vaatii luoviakin keinoja, mutta myös sovittuja yhteydenpitotapoja. Toimivat yhteydet ja mahdollisuus välittömään it-tukeen on varmistettava etätyössä ja jatkossa olisi hyvä huomioida hankintojen yhteydessä etätyöhön parhaiten soveltuvien välineiden valinta.
Kehittämistehtävä toteutettiin yhteiskehittämisen menetelmin ottamalla mukaan perusterveydenhuollon työyhteisön työntekijät ja esihenkilöt kehittämispalavereihin. Ideointi- ja suunnittelupalaverista edettiin Learning cafe -työskentelytavalla toteutettuun työpajaan. Tämän jälkeen koottiin työpajan tuotoksista osallistujien kommenttikierrosten jälkeen toimintamalli. Toimintamalli tullaan esittelemään työntekijöille vastaanottojen palavereissa.
Toimintamalli kokoaa yhteen potilaaseen, työntekijään, työyhteisöön ja teknisiin asioihin liittyvät yhteiset ajatukset ja visiot käytännöistä, joilla saadaan aikaan toimivaa etävastaanottotyötä. Tutun potilaan hoitaminen etänä on vaikuttavaa ja on tärkeää varmistaa hoidon jatkuvuus järjestettäessä etävastaanottoaikaa potilaalle. Parhaiten etävastaanottotyö onnistuu työpaikan käytännöt ja kliinisen työn hallitsevalta työntekijältä ja toisaalta etätyön mahdollisuus tarjoaa joustavuutta esimerkiksi työaikaan. Yhteyden säilyttäminen työyhteisöön etätyössä vaatii luoviakin keinoja, mutta myös sovittuja yhteydenpitotapoja. Toimivat yhteydet ja mahdollisuus välittömään it-tukeen on varmistettava etätyössä ja jatkossa olisi hyvä huomioida hankintojen yhteydessä etätyöhön parhaiten soveltuvien välineiden valinta.