Kundrelationer och kundlönsamhet i bankbranschen
Holm, Alicia (2024)
Holm, Alicia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219850
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiakassuhteita ja asiakaskannattavuutta pankkialalla. Toisin kuin monilla muilla yrityksillä, pankeilla on erittäin vahva yhteys yhteiskuntaan ja asiakkaisiin. Kannattavuuden näkökulmasta pankkien tulisi keskittyä elinikäisiin suhteisiin ja koska tuotevalikoima on sama koko toimialalla, asiakassuhteiden parissa tehtävä työ tulee huomattavasti tärkeämmäksi asiakkaiden säilyttämiseksi ja hankkimiseksi. Opinnäytetyön teoriassa käsitellään aiheita kuten miten kommunikoida asiakkaiden kanssa, miten luoda uskollisuutta ja kannattavuutta sekä kuinka työskennellä pitääkseen asiakkaat.
Työn tarkoituksena oli syventää ymmärrystä siitä, millaiset asiakkaat luovat pankille kannattavuutta. Tavoitteena oli saada käsitys asiakassuhteiden luomisesta ja uskollisuuden rakentamisesta, mutta myös nähdä uskollisen ja kannattavan asiakkaan yhteys, jotta ymmärrettäisiin, kuinka pankille kannattava asiakas voidaan löytää ja pitää.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osasta. Työn empiirisessä osassa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja haastatteluja tehtiin kolmen eri pankin kanssa. Opinnäytetyön tulos selittää, miten pankkien tulee toimia kannattavuuden luomiseksi asiakkaidensa keskuudessa, mutta lähinnä kuinka toimia kannattavien asiakkaiden pitämiseksi pankissa.
Työn tarkoituksena oli syventää ymmärrystä siitä, millaiset asiakkaat luovat pankille kannattavuutta. Tavoitteena oli saada käsitys asiakassuhteiden luomisesta ja uskollisuuden rakentamisesta, mutta myös nähdä uskollisen ja kannattavan asiakkaan yhteys, jotta ymmärrettäisiin, kuinka pankille kannattava asiakas voidaan löytää ja pitää.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osasta. Työn empiirisessä osassa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja haastatteluja tehtiin kolmen eri pankin kanssa. Opinnäytetyön tulos selittää, miten pankkien tulee toimia kannattavuuden luomiseksi asiakkaidensa keskuudessa, mutta lähinnä kuinka toimia kannattavien asiakkaiden pitämiseksi pankissa.