Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Nuorten ohjauskokemukset ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa

Malkasaari, Ulla (2024)

Avaa tiedosto
Malkasaari_Ulla.pdf (897.4Kt)
Lataukset: 


Malkasaari, Ulla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320123
Tiivistelmä
Nivelvaihe alakoulusta yläkouluun on merkityksellinen siirtymä varhaisnuorten elämässä ja koulupolulla. Sujuvaan siirtymään ja eheän koulupolun luomiseen pyritään suunnitelmallisella ohjauksella. Monipuolisilla ohjauskäytänteillä ja ohjaustoimijoiden yhteistyöllä voidaan tukea nuorten toimijuutta sekä turvallisuuden ja ryhmään kuulumisen tunteita muutosten keskellä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin nuorten kokemuksia ala- ja yläkoulun nivelvaiheen ohjauksesta yhteistyökoulun nivelvaiheen ohjauksen kehittämiseksi. Opinnäytetyössä selvitettiin nuorten kokemuksia nivelvaiheen ohjauksesta, ohjauskäytänteistä ja -toimijoista sekä ohjauksen tarpeesta ja riittävyydestä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen mukaan nuorten kokemukset nivelvaiheen ohjauksesta olivat myönteisiä, ja ohjauksen tarpeet ja riittävyys kohtasivat. Nuorten ohjauskokemuksissa korostui kuudennella luokalla tiedon välittämisen tarve yläkoulusta ja tulevista luokkakavereista. Seitsemännellä luokalla nuorten kokemuksissa yhdistyi toive yhteisöllisyydestä ja luokan ryhmäytymisestä, mikä on myös koulunuorisotyön tavoitteena. Ohjaustoimijoiden ja nuorten kohtaamiset ja välitön suhde mahdollistavat jatkuvan ohjauksen onnistumisen. Ala- ja yläkoulun nivelvaiheen ohjaustoimintaa voidaan kehittää yhä paremmin nuoria palvelevaksi kokonaisuudeksi kiinnittämällä huomiota tiedon välittämiseen ala- ja yläkoulun välillä, jatkamalla ryhmäytystapahtumia, tarkastelemalla kodin ja koulun yhteistyökäytänteitä, syventämällä koulun ja nuorisotyön yhteistyötä yhä kiinteämmäksi osaksi koulun toimintakulttuuria sekä luomalla yhteinen vuosikello nivelvaiheen ohjaustoimijoille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste