Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : case yritys Rotuun katsomatta
Kekki, Katri (2024)
Kekki, Katri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320116
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luotiin toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma sekä vuosikello. Yrityksellä ei ennen tätä ole ollut käytössään markkinointisuunnitelmaa. Tavoitteena oli lisätä yrityksen näkyvyyttä sekä laajentaa nykyistä asiakaskuntaa. Vuosikellon tavoitteena oli luoda konkreettinen tuotos markkinointisuunnitelman tueksi ja tukemaan sen toteutusta käytännössä. Vuosikellon tueksi luotiin myös ajallisesti tarkempi ja yksityiskohtaisempi julkaisukalenteri.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia, digitaalista markkinointiviestintää, sosiaalisen median kanavia, vuosikelloa sekä muita markkinointisuunnitelman käsitteitä kuten nykytilanneanalyyseja, segmentointia, tavoitteita sekä seurantaa ja mittaamista. Teoriaosuudessa hyödynnettiin monipuolisesti eri teorialähteitä kirjallisuudesta verkkolähteisiin. Toiminnallisessa osuudessa luotiin markkinointisuunnitelma ja vuosikello sekä sen tueksi julkaisukalenteri sosiaalisen median alustoille. Toiminnallinen osuus tehtiin teoriatietoon ja tutkijan omaan osaamiseen pohjautuen.
Lopputuloksena luotiin toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, vuosikello ja ohjaava julkaisukalenteri. Tuloksena syntyi työkalut, joiden avulla toimeksiantaja pystyy jatkossa toteuttamaan markkinointia tehostetummin sekä seuraamaan sen toimintaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia, digitaalista markkinointiviestintää, sosiaalisen median kanavia, vuosikelloa sekä muita markkinointisuunnitelman käsitteitä kuten nykytilanneanalyyseja, segmentointia, tavoitteita sekä seurantaa ja mittaamista. Teoriaosuudessa hyödynnettiin monipuolisesti eri teorialähteitä kirjallisuudesta verkkolähteisiin. Toiminnallisessa osuudessa luotiin markkinointisuunnitelma ja vuosikello sekä sen tueksi julkaisukalenteri sosiaalisen median alustoille. Toiminnallinen osuus tehtiin teoriatietoon ja tutkijan omaan osaamiseen pohjautuen.
Lopputuloksena luotiin toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, vuosikello ja ohjaava julkaisukalenteri. Tuloksena syntyi työkalut, joiden avulla toimeksiantaja pystyy jatkossa toteuttamaan markkinointia tehostetummin sekä seuraamaan sen toimintaa.