Ravintoloiden yhteistyö ruokalähettipalveluiden kanssa
Nylander, Heidi (2024)
Nylander, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219783
Tiivistelmä
Ravintolat ovat tärkeä osa kaupunkikulttuuria ja merkittävä, etenkin nuoria, työllistävä toimiala. Koronapandemia ja Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama kustannusten nousu on aiheuttanut alalle kaksoiskriisin, joka on ajanut ennätysmäärän ravintoloita konkurssiin. Myyntiä on siirtynyt etenevissä määrin digitaalisille alustoille ja alalla puhutaan polarisaatiosta; ala jakautuu konkurssikypsiin ja huippumenestyviin ravintoloihin. Pelastavatko ruokalähettipalveluiden kautta tulevat tilaukset ravintoloiden liiketoiminnan?
Digitaaliset alustat ovat 24/7 toimivia markkinapaikkoja. Digitaalisen maailman uutena raaka-aineena pidetään ensisijaisesti dataa, jota syntyy ihmisten ja yritysten välisestä vuorovaikutuksesta. Ruokalähettipalvelut Foodora ja Wolt ovat teknologiayrityksiä, jotka yhdistävät alustallaan kuluttajat ja ravintolat. Foodora ja Wolt ottavat itselleen noin 20–30 prosentin komission alustansa kautta myydyistä annoksista.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ruokalähettipalveluiden, Foodoran ja Woltin, merkitystä ja vaikutuksia ravintoloiden liiketoiminnalle, sekä tarkasteltiin ruokalähettipalveluiden ja ravintoloiden yhteistyön nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita. Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa oli kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimusmenetelmä ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä.
Tutkimustulokset kertovat, että ravintoloista suurin osa on tyytymättömiä yhteistyöhön ruokalähettipalveluiden kanssa eikä suurin osa pidä sitä myöskään kannattavana liiketoimintana. Suurin epäkohta yhteistyössä on komission suuruus. Liiketoimintamallia haastaa myös yrittäjinä työskentelevät lähetit, joiden asemasta yrittäjinä on kiistelty vuosia eri oikeusasteissa Suomessa ja koko Euroopassa.
Tiedostavan kuluttajan on helppoa vierailla ravintolan kivijalassa sen sijaan, että tilaa annoksen alustan kautta. Alustayhtiöt ovat kuitenkin tulleet jäädäkseen osaksi yhteiskuntaamme. Vaatii laajaa yhteiskunnallista keskustelua ja säädöksiä, jotta liiketoiminnasta saadaan kannattavaa ja reilua kaikille välttämättömille osapuolille: alustayhtiölle, ravintolalle sekä lähetille.
Digitaaliset alustat ovat 24/7 toimivia markkinapaikkoja. Digitaalisen maailman uutena raaka-aineena pidetään ensisijaisesti dataa, jota syntyy ihmisten ja yritysten välisestä vuorovaikutuksesta. Ruokalähettipalvelut Foodora ja Wolt ovat teknologiayrityksiä, jotka yhdistävät alustallaan kuluttajat ja ravintolat. Foodora ja Wolt ottavat itselleen noin 20–30 prosentin komission alustansa kautta myydyistä annoksista.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ruokalähettipalveluiden, Foodoran ja Woltin, merkitystä ja vaikutuksia ravintoloiden liiketoiminnalle, sekä tarkasteltiin ruokalähettipalveluiden ja ravintoloiden yhteistyön nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita. Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa oli kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimusmenetelmä ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä.
Tutkimustulokset kertovat, että ravintoloista suurin osa on tyytymättömiä yhteistyöhön ruokalähettipalveluiden kanssa eikä suurin osa pidä sitä myöskään kannattavana liiketoimintana. Suurin epäkohta yhteistyössä on komission suuruus. Liiketoimintamallia haastaa myös yrittäjinä työskentelevät lähetit, joiden asemasta yrittäjinä on kiistelty vuosia eri oikeusasteissa Suomessa ja koko Euroopassa.
Tiedostavan kuluttajan on helppoa vierailla ravintolan kivijalassa sen sijaan, että tilaa annoksen alustan kautta. Alustayhtiöt ovat kuitenkin tulleet jäädäkseen osaksi yhteiskuntaamme. Vaatii laajaa yhteiskunnallista keskustelua ja säädöksiä, jotta liiketoiminnasta saadaan kannattavaa ja reilua kaikille välttämättömille osapuolille: alustayhtiölle, ravintolalle sekä lähetille.