Teknologiayrityksen projektimallin parantaminen
Marttila, Hannu (2024)
Marttila, Hannu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219818
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu ja kehitetty Tampereella toimivan teknologiayrityksen toimitusprosessia, minkä avulla valmistetaan tilausohjautuvasti ja asiakastilauksen mukaisesti konfiguroituja laitteita. Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa selvitettiin nykymuotoisen prosessin toimivuutta, toteutuneen toimitushistorian, kolmen erikoisemman toimitusprojektin sekä laadullisen kyselytutkimuksen avulla. Tavoitteena oli kartoittaa tälle prosessille tulevaisuuden kehitystarpeita sekä soveltuvuutta toimeksiantajan tarpeisiin ja erityisesti toimituskyvyn kehittäminen.
Tutkimuksen kohteena ollut prosessi on toiminut samassa muodossa jo usean vuoden ajan ja tutkimuksen perusteella sen toimintaan ollaan pääsääntöisesti tyytyväisiä. Tutkimuksen perusteella oli kuitenkin löydettävissä kehityskohteita ja parannuksia toimitusprojektien sisäisen edistymisen seurantatyökaluihin, joiden avulla on mahdollista keventää seurantaan liittyvää ajankäyttöä ja parantaa läpinäkyvyyttä koko organisaatiolle yhteisen seurantatyökalun avulla. Kehitystoimenpiteisiin on sovellettu jatkuvan parantamisen ideologiaa, suurempien kertamuutosten sijasta.
Toimitusprojektien seuranta oli yrityksessä siirtynyt Covid-19 pandemian seurauksena pääosin Microsoft Teams alustalle, mitä päädyttiin hyödyntämään myös tämän opinnäytetyön kehitystoimenpiteenä päivitettyyn seurantatyökaluun. Tutkimusvaiheen havaintojen perusteella on projektitoimitusten seurantatyökalun taustalla olevien prosessivaiheiden määritelmät päivitetty ja niiden mukainen Microsoft Teams Planner työkalu rakennettu yrityksen projektiorganisaation käyttöön.
Tarkennettujen määritelmien avulla on myös täsmennetty tilauskohtaista projektiseurantaa vaativien projektien erityispiirteitä. Jatkotutkimukseksi ehdotetaan tuotepolitiikan tarkastelua ja asiakastilausten täsmennyksiä, joiden avulla seurannan tarve voisi olla pienempää jatkossa.
Tutkimuksen kohteena ollut prosessi on toiminut samassa muodossa jo usean vuoden ajan ja tutkimuksen perusteella sen toimintaan ollaan pääsääntöisesti tyytyväisiä. Tutkimuksen perusteella oli kuitenkin löydettävissä kehityskohteita ja parannuksia toimitusprojektien sisäisen edistymisen seurantatyökaluihin, joiden avulla on mahdollista keventää seurantaan liittyvää ajankäyttöä ja parantaa läpinäkyvyyttä koko organisaatiolle yhteisen seurantatyökalun avulla. Kehitystoimenpiteisiin on sovellettu jatkuvan parantamisen ideologiaa, suurempien kertamuutosten sijasta.
Toimitusprojektien seuranta oli yrityksessä siirtynyt Covid-19 pandemian seurauksena pääosin Microsoft Teams alustalle, mitä päädyttiin hyödyntämään myös tämän opinnäytetyön kehitystoimenpiteenä päivitettyyn seurantatyökaluun. Tutkimusvaiheen havaintojen perusteella on projektitoimitusten seurantatyökalun taustalla olevien prosessivaiheiden määritelmät päivitetty ja niiden mukainen Microsoft Teams Planner työkalu rakennettu yrityksen projektiorganisaation käyttöön.
Tarkennettujen määritelmien avulla on myös täsmennetty tilauskohtaista projektiseurantaa vaativien projektien erityispiirteitä. Jatkotutkimukseksi ehdotetaan tuotepolitiikan tarkastelua ja asiakastilausten täsmennyksiä, joiden avulla seurannan tarve voisi olla pienempää jatkossa.