Mobiilisovelluksen käyttöönotto ravintola Minervassa
Järvenpää, Sari (2024)
Järvenpää, Sari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060219839
Tiivistelmä
Markkinointi on yksi tärkeä osa yrityksen liiketoimintaa. Mobiilisovellukset ovat nykypäivän tehokkaita markkinointiratkaisuja ja niitä hyödynnetäänkin paljon yritysten asiakassuhdemarkkinoinnissa. Digitaalisen markkinoinnin osaamista tarvitaan nykypäivänä yrityksissä ja työpaikoilla.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Food & Co -mobiilisovelluksen käyttöönotosta opiskelijaravintola Minervaan. Toimeksiantajana työssä oli Compass Group Finland ja mobiilisovelluksen käyttöönotto oli osa yrityksen Food & Co -brändin uudistusta vuonna 2024. Ravintola Minerva toimi pilottiravintolana uuden palvelun lanseerauksessa asiakkaille. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada sitoutettua asiakkaat käyttämään ravintola Minervan palveluita mobiilisovellusta hyödyntäen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda taktinen markkinointisuunnitelma mobiilisovelluksen käyttöönottoon. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena kehittämistehtävänä ja työ piti sisällään markkinointisuunnitelman mukaista toteutusta ravintola Minervassa. Markkinointisuunnitelman lisäksi opinnäytetyö sisälsi SWOT-analyysin sovelluksen käyttöönotosta sekä yhteenvedon, jossa dokumentoitiin ja arvioitiin toiminnan kehittämistä ja tuloksia. Opinnäytetyöntekijä työskenteli ravintolassa ja käytti opinnäytetyössään menetelmänä osallistuvaa havainnointia. Teoriaviitekehyksessä käsiteltiin markkinointia, markkinointisuunnitelman tekemistä ja mobiilisovelluksen käyttöönottoa.
Mobiilisovelluksen avulla ravintolassa pystyttiin parantamaan palveluiden saatavuutta digitaalisissa kanavissa, palvelemaan asiakkaita paremmin ja kasvattamaan asiakkaiden lojaliteettia. Käyttöönoton onnistumista voitiin tarkastella seuraamalla sovelluksella tehtyjen ostojen määrää ja keräämällä asiakaspalautteita. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Compass Groupin muissa ravintoloissa, joissa sovellus otetaan käyttöön.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Food & Co -mobiilisovelluksen käyttöönotosta opiskelijaravintola Minervaan. Toimeksiantajana työssä oli Compass Group Finland ja mobiilisovelluksen käyttöönotto oli osa yrityksen Food & Co -brändin uudistusta vuonna 2024. Ravintola Minerva toimi pilottiravintolana uuden palvelun lanseerauksessa asiakkaille. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada sitoutettua asiakkaat käyttämään ravintola Minervan palveluita mobiilisovellusta hyödyntäen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda taktinen markkinointisuunnitelma mobiilisovelluksen käyttöönottoon. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena kehittämistehtävänä ja työ piti sisällään markkinointisuunnitelman mukaista toteutusta ravintola Minervassa. Markkinointisuunnitelman lisäksi opinnäytetyö sisälsi SWOT-analyysin sovelluksen käyttöönotosta sekä yhteenvedon, jossa dokumentoitiin ja arvioitiin toiminnan kehittämistä ja tuloksia. Opinnäytetyöntekijä työskenteli ravintolassa ja käytti opinnäytetyössään menetelmänä osallistuvaa havainnointia. Teoriaviitekehyksessä käsiteltiin markkinointia, markkinointisuunnitelman tekemistä ja mobiilisovelluksen käyttöönottoa.
Mobiilisovelluksen avulla ravintolassa pystyttiin parantamaan palveluiden saatavuutta digitaalisissa kanavissa, palvelemaan asiakkaita paremmin ja kasvattamaan asiakkaiden lojaliteettia. Käyttöönoton onnistumista voitiin tarkastella seuraamalla sovelluksella tehtyjen ostojen määrää ja keräämällä asiakaspalautteita. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Compass Groupin muissa ravintoloissa, joissa sovellus otetaan käyttöön.