Kiertotalous liiketoiminnassa : kiertotalouden liiketoimintamalli käytännössä
Laitinen, Roosa (2024)
Laitinen, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320115
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä kiertotalous tarkoittaa liiketoiminnassa. Tarkoituksena oli selvittää mitä kiertotalous pitää sisällään, mitä kiertotalous tarkoittaa ja miten se näkyy yritysten liiketoiminnassa ja kuinka sitä voisi kehittää entisestään. Työllä ei ollut erillistä toimeksiantajaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus tehtiin tapaustutkimuksena, jossa kohteina oli kolme suomalaista yritystä, joissa hyödynnettiin kiertotaloutta. Kohdeyritykset valittiin oman kiinnostuksen mukaisesti. Kohdeyritysten sosiaalisen median ja verkkosivujen avulla saatiin selville yritysten liiketoimintamalleista ja toiminnasta. Yritysten esittelyjen lisäksi, yrityksiä vertailtiin matriisin ja graafisen kiertotalousliiketoimintamallin avulla.
Työn teoriaosuudessa esiteltiin mitä kiertotalous tarkoittaa, mitkä ovat sen mahdollisuudet ja haasteet, minkälaisia kiertotalouden liiketoimintamalleja on olemassa, sekä miten kiertotalousliiketoimintaa voi suunnitella ja miten se eroaa perinteisestä ja kestävästä liiketoimintamallista.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että kohdeyritykset tukivat omalla toiminnallaan käyttöiän pidentämistä valmistamalla tekstiilien korjaukseen tarkoitettuja tuotteita, käyttämällä laadukkaita materiaaleja, sekä kannustamalla tuotteiden hyvänä pitoon ja pikamuodin välttämiseen. Omistajan vaihtamista ja uudelleenmyyntiä yritykset edistivät myyntialustalla, käytettyjen vaatteiden vastaanottamisella, sekä tuotteiden monikäyttöisyydellä. Kierrätystä edistettiin hyödyntämällä kierrätettyjä materiaaleja valmistuksessa, sekä olemalla mukana edistämässä vaikeasti kierrätettävien tuotteiden ongelmanratkaisua. Parempia kulutustottumuksia yritykset edistivät informoimalla vastuullisten ostosten tekemisestä, edistämällä tuotteiden korjaamista, sekä pyrkimällä välttämään ihmisten impulsiivisen ostosten tekemisen.
Opinnäytetyön johtopäätöksiä katsottiin kuluttajan, liiketoiminnan ja kiertotalouden näkökulmista. Johtopäätöksissä selvisi muun muassa, että kaikilla kohdeyrityksillä oli suuri halu kiertotalouden mukaiseen liiketoimintaan ja heidän toimintansa kannustivat vastuullisempaan kuluttamiseen. Kuitenkin kehitysmahdollisuuksia löytyi vielä niin kiertotalouden, kuin liiketoiminnan edistämisenkin kannalta. Pohdinnassa käytiin läpi, miten opinnäytetyöprosessi oli onnistunut kokonaisuudessaan.
Yhteenvetona opinnäytetyö avaa lukijalleen käsityksen kiertotaloudesta, liiketoiminnasta kiertotalouden parissa ja sen kehittämisestä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus tehtiin tapaustutkimuksena, jossa kohteina oli kolme suomalaista yritystä, joissa hyödynnettiin kiertotaloutta. Kohdeyritykset valittiin oman kiinnostuksen mukaisesti. Kohdeyritysten sosiaalisen median ja verkkosivujen avulla saatiin selville yritysten liiketoimintamalleista ja toiminnasta. Yritysten esittelyjen lisäksi, yrityksiä vertailtiin matriisin ja graafisen kiertotalousliiketoimintamallin avulla.
Työn teoriaosuudessa esiteltiin mitä kiertotalous tarkoittaa, mitkä ovat sen mahdollisuudet ja haasteet, minkälaisia kiertotalouden liiketoimintamalleja on olemassa, sekä miten kiertotalousliiketoimintaa voi suunnitella ja miten se eroaa perinteisestä ja kestävästä liiketoimintamallista.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että kohdeyritykset tukivat omalla toiminnallaan käyttöiän pidentämistä valmistamalla tekstiilien korjaukseen tarkoitettuja tuotteita, käyttämällä laadukkaita materiaaleja, sekä kannustamalla tuotteiden hyvänä pitoon ja pikamuodin välttämiseen. Omistajan vaihtamista ja uudelleenmyyntiä yritykset edistivät myyntialustalla, käytettyjen vaatteiden vastaanottamisella, sekä tuotteiden monikäyttöisyydellä. Kierrätystä edistettiin hyödyntämällä kierrätettyjä materiaaleja valmistuksessa, sekä olemalla mukana edistämässä vaikeasti kierrätettävien tuotteiden ongelmanratkaisua. Parempia kulutustottumuksia yritykset edistivät informoimalla vastuullisten ostosten tekemisestä, edistämällä tuotteiden korjaamista, sekä pyrkimällä välttämään ihmisten impulsiivisen ostosten tekemisen.
Opinnäytetyön johtopäätöksiä katsottiin kuluttajan, liiketoiminnan ja kiertotalouden näkökulmista. Johtopäätöksissä selvisi muun muassa, että kaikilla kohdeyrityksillä oli suuri halu kiertotalouden mukaiseen liiketoimintaan ja heidän toimintansa kannustivat vastuullisempaan kuluttamiseen. Kuitenkin kehitysmahdollisuuksia löytyi vielä niin kiertotalouden, kuin liiketoiminnan edistämisenkin kannalta. Pohdinnassa käytiin läpi, miten opinnäytetyöprosessi oli onnistunut kokonaisuudessaan.
Yhteenvetona opinnäytetyö avaa lukijalleen käsityksen kiertotaloudesta, liiketoiminnasta kiertotalouden parissa ja sen kehittämisestä.