Dataan pohjautuva toiminnan kehittäminen hammaslääkäriasemilla : digitaalisen palvelun käyttäjätarpeiden selvitys
Aaltonen, Johanna (2024)
Aaltonen, Johanna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320129
Tiivistelmä
Digitalisaation tuomien organisaatio- ja toimintarajojen ylittävien teknologioiden mahdollisuudet terveydenhuollon järjestelmissä ovat runsaat. Järjestelmien yhteensopivuus ja käyttäjien sekä kehittäjien välinen kehitysyhteistyö on tärkeää, jotta järjestelmistä voidaan kehittää loppukäyttäjille hyödyllisempiä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli hammaslääkäriasemille kehitetyn digitaalisen palvelun käyttäjätarpeiden selvittäminen loppukäyttäjien näkökulmasta. Digitaalisen palvelun tarkoituksena on tehostaa päivittäisiä prosesseja vähentämällä toiminnassa esiintyvää hukkaa hammaslääkäriasemilla. Kehittämisprojektin toimeksiantajana oli hammashoitoteknologian ja digitaalisten kokonaisratkaisujen edelläkävijä Planmeca Oy.
Opinnäytetyönä tehty kehittämisprojekti toteutettiin tutkimuspainotteisena kehittämistyönä, jossa hyödynnettiin Lean hukka-ajattelua ja teemahaastattelua. Varsinaisen tutkimustehtävän mukaisesti käyttäjätarpeissa korostuivat järjestelmä- ja laitekohtaiset kehitystarpeet, joissa nähtiin tarvetta etenkin järjestelmien oman älykkyyden parantamiselle sekä erityisten lisäominaisuuksien kehittämiselle, jotka voivat edistää myös niiden toimintavarmuutta ja tietoturvaa. Merkittävänä havaintona käyttäjätarpeissa nousi esille myös tiedonkulun, perehdytyksen sekä koulutuksen tärkeys. The possibilities of technologies that cross organizational and operational boundaries brought by digitalization in healthcare systems are abundant. System compatibility and development cooperation between users and developers is important so that systems can be developed to be more useful for end users.
The aim of this thesis was to find out the user needs of the digital service developed for dental clinics from the perspective of the end users. The purpose of the digital service is to make daily processes more efficient by reducing operational waste at dental clinics. The employer of the development project was Planmeca Oy, a pioneer in dental care technology and digital overall solutions.
The development project was executed as a research-oriented development work, which utilized Lean's waste thinking and thematic interviews. In accordance with the actual research task, system and device-specific development needs were emphasized in the user needs, where a need was seen especially for improving the systems' own intelligence and for the development of special additional features that can also promote operational reliability and data security. The importance of information flow, familiarization and training also emerged as a significant observation in user needs.
Opinnäytetyön tavoitteena oli hammaslääkäriasemille kehitetyn digitaalisen palvelun käyttäjätarpeiden selvittäminen loppukäyttäjien näkökulmasta. Digitaalisen palvelun tarkoituksena on tehostaa päivittäisiä prosesseja vähentämällä toiminnassa esiintyvää hukkaa hammaslääkäriasemilla. Kehittämisprojektin toimeksiantajana oli hammashoitoteknologian ja digitaalisten kokonaisratkaisujen edelläkävijä Planmeca Oy.
Opinnäytetyönä tehty kehittämisprojekti toteutettiin tutkimuspainotteisena kehittämistyönä, jossa hyödynnettiin Lean hukka-ajattelua ja teemahaastattelua. Varsinaisen tutkimustehtävän mukaisesti käyttäjätarpeissa korostuivat järjestelmä- ja laitekohtaiset kehitystarpeet, joissa nähtiin tarvetta etenkin järjestelmien oman älykkyyden parantamiselle sekä erityisten lisäominaisuuksien kehittämiselle, jotka voivat edistää myös niiden toimintavarmuutta ja tietoturvaa. Merkittävänä havaintona käyttäjätarpeissa nousi esille myös tiedonkulun, perehdytyksen sekä koulutuksen tärkeys.
The aim of this thesis was to find out the user needs of the digital service developed for dental clinics from the perspective of the end users. The purpose of the digital service is to make daily processes more efficient by reducing operational waste at dental clinics. The employer of the development project was Planmeca Oy, a pioneer in dental care technology and digital overall solutions.
The development project was executed as a research-oriented development work, which utilized Lean's waste thinking and thematic interviews. In accordance with the actual research task, system and device-specific development needs were emphasized in the user needs, where a need was seen especially for improving the systems' own intelligence and for the development of special additional features that can also promote operational reliability and data security. The importance of information flow, familiarization and training also emerged as a significant observation in user needs.