Muutosjohtamisen onnistuminen järjestelmäuudistuksessa
Mattila, Heidi (2024)
Mattila, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320179
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Yritys X:lle ja työn tarkoituksena oli tutkia muutosjohtamisen onnistumista uuden tilausjärjestelmän käyttöönoton edetessä. Tavoitteena oli tarkastella nykyisen muutosjohtamismallin toimivuutta ja saada yrityksen tietoon mahdollisia kehityskohteita, joita voitaisiin jatkossa tehdä paremmin. Työ rajattiin koskemaan muutosjohtamisen onnistumista myymäläkentässä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustutaan John Kotterin esittämään kahdeksankohtaiseen malliin onnistuneesta muutosjohtamisesta. Työssä esitellään kaikki kahdeksan kohtaa ja käydään läpi näiden vaiheiden tärkeimmät asiat.
Työssä kerättiin tietoa muutosjohtamisen onnistumisesta kahdella kyselytutkimuksella projektin aikana. Kyselyt toteutettiin myymälähenkilökunnalle projektin eri vaiheissa ja näistä kyselyistä saatuja tuloksia sekä muita havaintoja peilattiin John Kotterin muutosjohtamisen kahdeksankohtaiseen malliin.
Opinnäytetyön lopputuloksena oli havainto siitä, että muutosjohtaminen nykymallilla onnistuu yrityksessä kohtalaisen hyvin. Työssä käy ilmi, että muutoksen viestintään sekä siihen liittyvään organisoimiseen voitaisiin jatkossa kiinnittää enemmän huomiota. Huomattiin myös, että aikaisempien ohjeistuksien läpikäynti olisi tarpeellista. Muutoksen tuomat uudet toimintatavat saattavat olla ristiriidassa vanhojen ohjeistuksien kanssa, joka aiheuttaa hämmennystä. Lisäksi muutoksessa johtamiseen tulisi panostaa ja sitouttaa lähiesihenkilöitä seisomaan muutoksen takana.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustutaan John Kotterin esittämään kahdeksankohtaiseen malliin onnistuneesta muutosjohtamisesta. Työssä esitellään kaikki kahdeksan kohtaa ja käydään läpi näiden vaiheiden tärkeimmät asiat.
Työssä kerättiin tietoa muutosjohtamisen onnistumisesta kahdella kyselytutkimuksella projektin aikana. Kyselyt toteutettiin myymälähenkilökunnalle projektin eri vaiheissa ja näistä kyselyistä saatuja tuloksia sekä muita havaintoja peilattiin John Kotterin muutosjohtamisen kahdeksankohtaiseen malliin.
Opinnäytetyön lopputuloksena oli havainto siitä, että muutosjohtaminen nykymallilla onnistuu yrityksessä kohtalaisen hyvin. Työssä käy ilmi, että muutoksen viestintään sekä siihen liittyvään organisoimiseen voitaisiin jatkossa kiinnittää enemmän huomiota. Huomattiin myös, että aikaisempien ohjeistuksien läpikäynti olisi tarpeellista. Muutoksen tuomat uudet toimintatavat saattavat olla ristiriidassa vanhojen ohjeistuksien kanssa, joka aiheuttaa hämmennystä. Lisäksi muutoksessa johtamiseen tulisi panostaa ja sitouttaa lähiesihenkilöitä seisomaan muutoksen takana.