Kliinisten asiantuntijoiden uratarinat
Savikko, Virpi (2024)
Savikko, Virpi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320154
Tiivistelmä
Kliinisen asiantuntijan koulutus mahdollistaa terveysalan ammattilaiselle valmiudet toimia itsenäisesti vaativissa kliinisissä asiantuntija- ja kehittämistehtävissä sosiaali- ja terveysalan moniammatillisessa toimintaympäristössä. Kliinisen asiantuntijan koulutus on alkanut Suomessa vuonna 2009 ja nykyään koulutusta on tarjolla useassa ammattikorkeakoulussa eri puolella Suomea. Tämän opinnäytetyön aiheena on sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon kliinisen asiantuntijan koulutuksista valmistuneiden alumnien uratarinat.
Tavoitteena tällä laadullisella opinnäytetyötutkimuksella on tietoisuuden lisääminen kliinisen asiantuntijan urapoluista ja uramahdollisuuksista ja yhteiskunnallinen merkitys ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tunnettavuuden ja arvostuksen lisäämisessä. Aineisto kerättiin kirjoituskutsun avulla ja analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella kliinisen asiantuntijan koulutuksen jälkeen uralla edetään usein esihenkilö-, asiantuntija- tai opetustyöhön. Nämä tehtävät olivat pääosin tutkimukseen osallistuneiden toiveina koulutukseen hakeutuessa. Toiveet uran suhteen eivät kuitenkaan aina toteudu ja työmarkkinoilla on edelleen koettu, että ylempi ammattikorkeakoulututkinto ei ole yliopiston maisterin tutkintoon verrattuna yhtä arvostettu. Tutkimukseen osallistuneet ovat kuitenkin kokeneet kliinisen asiantuntijan koulutuksen silti merkityksellisenä, arvostettuna ja kokivat sen olleen hyödyksi urallaan ja antaneen monenlaista osaamista.
Tavoitteena tällä laadullisella opinnäytetyötutkimuksella on tietoisuuden lisääminen kliinisen asiantuntijan urapoluista ja uramahdollisuuksista ja yhteiskunnallinen merkitys ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tunnettavuuden ja arvostuksen lisäämisessä. Aineisto kerättiin kirjoituskutsun avulla ja analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella kliinisen asiantuntijan koulutuksen jälkeen uralla edetään usein esihenkilö-, asiantuntija- tai opetustyöhön. Nämä tehtävät olivat pääosin tutkimukseen osallistuneiden toiveina koulutukseen hakeutuessa. Toiveet uran suhteen eivät kuitenkaan aina toteudu ja työmarkkinoilla on edelleen koettu, että ylempi ammattikorkeakoulututkinto ei ole yliopiston maisterin tutkintoon verrattuna yhtä arvostettu. Tutkimukseen osallistuneet ovat kuitenkin kokeneet kliinisen asiantuntijan koulutuksen silti merkityksellisenä, arvostettuna ja kokivat sen olleen hyödyksi urallaan ja antaneen monenlaista osaamista.