Tekoälyn hyödyntäminen B2B-myyntiprosessissa
Salmenranta, Samuel (2024)
Salmenranta, Samuel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320178
Tiivistelmä
Business-to-Business (B2B) -myynnin yhteydessä tekoälyn (AI) käyttöönotosta ja sen vaikutuksista myyntiprosesseihin on tullut keskeisiä aiheita liiketoiminnan kehityksessä. Tekoälyn kehitys tarjoaa yrityksille merkittäviä mahdollisuuksia parantaa myynnin tehokkuutta, parantaa asiakaskokemusta sekä parantaa liiketoiminnan kannattavuutta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää tekoälyn roolia ja sen vaikutuksia B2B-myyntiprosesseihin. Painopisteinä ovat AI-sovellukset, haasteet sekä mahdollisuudet B2B-myyntiympäristössä sekä sen toteutuksen vaikutukset myyntiorganisaatioille.
B2B-myyntiprosessin monimutkaisuus ja asiakassuhteiden syvyys asettavat ainutlaatuisia haasteita tekoälyn hyödyntämiselle. Tekoälyn jatkuva kehitys tuo kuitenkin uusia mahdollisuuksia, kuten asiakastietojen analysointia, personointia ja ennakoivaa myyntiä, jotka voivat parantaa merkittävästi myynnin tehokkuutta ja asiakaskokemusta.
Havainnot voivat auttaa yritysten päätöksenteossa sekä strategisessa suunnittelussa tekoälyn integroimiseksi B2B-myyntiprosesseihin ja laajempaan liiketoimintaan.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä. Menetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, sillä tapauksien perusteella saadaan arvokasta tietoa aiheesta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää tekoälyn roolia ja sen vaikutuksia B2B-myyntiprosesseihin. Painopisteinä ovat AI-sovellukset, haasteet sekä mahdollisuudet B2B-myyntiympäristössä sekä sen toteutuksen vaikutukset myyntiorganisaatioille.
B2B-myyntiprosessin monimutkaisuus ja asiakassuhteiden syvyys asettavat ainutlaatuisia haasteita tekoälyn hyödyntämiselle. Tekoälyn jatkuva kehitys tuo kuitenkin uusia mahdollisuuksia, kuten asiakastietojen analysointia, personointia ja ennakoivaa myyntiä, jotka voivat parantaa merkittävästi myynnin tehokkuutta ja asiakaskokemusta.
Havainnot voivat auttaa yritysten päätöksenteossa sekä strategisessa suunnittelussa tekoälyn integroimiseksi B2B-myyntiprosesseihin ja laajempaan liiketoimintaan.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä. Menetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, sillä tapauksien perusteella saadaan arvokasta tietoa aiheesta.