Leikkaajan ja ohjaajan välisen vuorovaikutuksen merkitys elokuvaleikkauksessa
Pöntinen, Samuli (2024)
Pöntinen, Samuli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320177
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutki leikkaajan ja ohjaajan välisen vuorovaikutuksen merkitystä elokuvan leikkausvaiheessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vuorovaikutuksen merkitys taiteellisen ja teknillisen työn ohella, sekä miten leikkaaja voi kehittää omaa toimintaansa ohjaajan kanssa. Tavoitteena oli koota aiheesta asiakielinen kokonaisuus, joka palvelisi alan opiskelijoita ja leikkausvaiheen dynamiikasta kiinnostuneita henkilöitä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineiston käsittely noudatti tutkimustavan lainalaisuuksia. Tietopohja koostui kirjallisista lähteistä, verkkoartikkeleista ja dokumenttielokuvasta. Tutkimukseen tuotettiin myös empiiristä aineistoa teemahaastatteluiden muodossa. Haastateltavina oli suomalaisia elokuvaleikkaajia. Opinnäytetyön lopussa kirjoittaja reflektoi omakohtaisia havaintoja Sijainen (2024) lyhytelokuvan leikkausvaiheesta leikkaajan näkökulmasta. Elokuva on tuotettu Tampereen ammattikorkeakoulussa päättötyönä.
Tutkimus osoitti vuorovaikutuksen merkittävän aseman osana elokuvan leikkausvaihetta, sekä miten sen toimimattomuus heijastuu suoraan elokuvaan. Lisäksi selvisi toimintatapoja, joilla leikkaaja voi parantaa yhteyttään ohjaajaan, sekä edesauttaa selkeää kommunikaatiota ideoista. Tutkimusta voi laajentaa lisäämällä diversiteettiä lähteisiin, tarkastella vuorovaikutuksen rakennetta syvemmin, tai tutkia miten työkokemuksen määrä vaikuttaa leikkaajan ja ohjaajan kommunikaation toteutumiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineiston käsittely noudatti tutkimustavan lainalaisuuksia. Tietopohja koostui kirjallisista lähteistä, verkkoartikkeleista ja dokumenttielokuvasta. Tutkimukseen tuotettiin myös empiiristä aineistoa teemahaastatteluiden muodossa. Haastateltavina oli suomalaisia elokuvaleikkaajia. Opinnäytetyön lopussa kirjoittaja reflektoi omakohtaisia havaintoja Sijainen (2024) lyhytelokuvan leikkausvaiheesta leikkaajan näkökulmasta. Elokuva on tuotettu Tampereen ammattikorkeakoulussa päättötyönä.
Tutkimus osoitti vuorovaikutuksen merkittävän aseman osana elokuvan leikkausvaihetta, sekä miten sen toimimattomuus heijastuu suoraan elokuvaan. Lisäksi selvisi toimintatapoja, joilla leikkaaja voi parantaa yhteyttään ohjaajaan, sekä edesauttaa selkeää kommunikaatiota ideoista. Tutkimusta voi laajentaa lisäämällä diversiteettiä lähteisiin, tarkastella vuorovaikutuksen rakennetta syvemmin, tai tutkia miten työkokemuksen määrä vaikuttaa leikkaajan ja ohjaajan kommunikaation toteutumiseen.