Verkkokaupan konversioprosentin parantaminen käyttökokemuksen kehittämisen keinoin
Lehto, Joonas; Vuori, Joel (2024)
Lehto, Joonas
Vuori, Joel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320255
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin keinoja verkkokaupan konversioprosentin parantamiseksi käyttökokemuksen kehittämisen avulla. Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka verkkokaupan konversioprosenttia voidaan parantaa käyttökokemuksen kehittämisen keinoin ja mitkä tekijät vaikuttavat positiiviseen käyttökokemukseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyi käyttökokemuksen merkitykseen verkkokaupassa. Teoriatieto käsitteli konversiota ja käyttökokemusta. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tavoitteiden saavuttamiseksi suoritettiin käytettävyystestejä ja kyselyjä ennen ja jälkeen erilaisten käyttökokemusta parantavien toimenpiteiden toteuttamista toimeksiantajan verkkosivustolla. Alkutestit paljastivat kehittämistarpeita muun muassa tuotteiden lisäämisessä ostoskoriin ja noutopisteen valinnassa. Parannusten jälkeiset testit ja kyselyt osoittivat merkittäviä parannuksia käyttäjätyytyväisyydessä ja konversioprosentin nousussa. Tulokset korostavat jatkuvan optimoinnin ja käyttäjäpalautteen hyödyntämisen tärkeyttä menestyvän verkkokaupan kehittämisessä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyi käyttökokemuksen merkitykseen verkkokaupassa. Teoriatieto käsitteli konversiota ja käyttökokemusta. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Tavoitteiden saavuttamiseksi suoritettiin käytettävyystestejä ja kyselyjä ennen ja jälkeen erilaisten käyttökokemusta parantavien toimenpiteiden toteuttamista toimeksiantajan verkkosivustolla. Alkutestit paljastivat kehittämistarpeita muun muassa tuotteiden lisäämisessä ostoskoriin ja noutopisteen valinnassa. Parannusten jälkeiset testit ja kyselyt osoittivat merkittäviä parannuksia käyttäjätyytyväisyydessä ja konversioprosentin nousussa. Tulokset korostavat jatkuvan optimoinnin ja käyttäjäpalautteen hyödyntämisen tärkeyttä menestyvän verkkokaupan kehittämisessä.